قیمت‌ها دوباره کاهشی می‌شود؟
گروه بورس کالا - سردار خالدی: بازارهای داخلی در حالی هفته گذشته با افت قیمت همراه بود که در بازارهای جهانی قیمت طلا دوباره با نوسان رو به پایینی همراه شد.

تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا (WGC) دیروز در حالی منتشر شد که در این گزارش به وضعیت سطح تقاضای خرده فروشی در هند و چین نیز اشاره شد البته در این گزارش، عنوان شده که بانک‌های مرکزی جهان هنوز از خریداران محض هستند و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همچنان سطح تقاضاها از مولفه‌های تاثیرگذار بر روند مبادلات این فلز گرانبها باشد. قیمت طلا در چند روز گذشته به تاثیر از اخبار و گزارش‌های منتشر شده به تناسب صعودی شدن روند شاخص دلار به مرز یک هزار و 700 دلار به ازای هر اونس نزدیک شد.
نوسان قیمت‌ها در بازار داخل
در بازارهای داخلی نیز روند قیمت‌ها در هفته گذشته اگر چه شاهد نوسان بود، اما روند همچنان به تاثیر از اخبار و گزارش‌های مربوط به مذاکرات ایران و گروه 5+1 و از سویی فضای مثبت برای کاهش قیمت‌ها به تاثیر از موضوع توافق نسبی صادرکنندگان و مرکز مبادلات ارزی با افت رو به رو است. انتظارات حاکی از آن است که بازارها باز هم روند کاهشی به خود می‌گیرد و چه بسا در صورتی که همین پارامترها موجود باشند قیمت‌ها دوباره با شیب رو به پایینی مواجه شود.
سرمایه‌گذاران بازار قراردادهای آتی نیز به تاثیر از بازار داخلی با احتیاط بیشتری مبادلات را دنبال می‌کنند. این در شرایطی است که براساس تازه‌ترین اطلاعیه مدیریت قراردادهای آتی، سکه تحویل بهمن‌ماه از روز یکشنبه هفته جاری وارد سیستم معاملاتی می‌شود و قابل معامله خواهد بود.
در اولین روز معاملاتی قراردادهای بهمن‌ماه، بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.