گروه بورس کالا - سردار خالدی: انتشار اخبار مثبت از وضعیت پرونده هسته‌ای کشورمان و از سویی گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی نسبی دو طرف ایران و گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات و رابطه ایران و غرب باعث شده التهاب بازارها کم شود و روند مبادلات نیز با شرایط کاهشی همراه شود. علی موسوی یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه بازار قراردادهای آتی نزدیک یک هفته است که در محدوده نوسانی مشخصی دنبال می‌شود، بر این باور است که بازار با ترس معامله گران همراه شده و با وجودی که اخبار و گزارش‌ها بیشتر همراستا و همسو با کاهش قیمت‌ها بوده، اما همچنان تردید معامله‌گران ادامه دارد.

موسوی با اشاره به توافقات کلان دو طرف مذاکره‌کننده و شایعاتی مبنی بر برقراری رابطه ایران و غرب در صورت حصول تفاهمات اظهار کرد: اخبار و گزارش‌های چند روز گذشته بازار را محدود کرده و معاملات بیشتر اوقات با موقعیت‌های فروش رو‌به‌رو است.

این کارشناس بازار آتی اعتقاد دارد بازار در شرایط کنونی آمادگی ریزش را دارد، ولی سیاست و اراده‌ای که بخواهد ریزش قیمت‌ها را تحقق بخشد وجود ندارد و یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که پاسخی به آن داده نمی‌شود همین نکته است که امید است جواب منطقی به این وضعیت داده شود.

تصمیماتی در قبال بازار ارز و سکه همچون تزریق ارز برای پاسخ به نیازمندی‌ها، اجرای طرح پیش‌فروش‌ها یا حتی کاهش نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی می‌تواند از جمله موضوعاتی باشد که روند بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. به نظر موسوی، اگر دولت کاری کند، مقدمات برای ریزش دوباره قیمت‌ها فراهم می‌شود اما اگر ترس بازار فرو ریزد و تدبیر خاصی از سوی دولت اعمال نشود چه بسا با انتشار اخبار متفاوت از پارادایم‌های سیاسی و از سویی تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی، روند معاملات تغییر کند. به نظر این کارگزار بورس کالا، تغییرات قیمت طلای جهانی در شرایط فعلی اندک است و بیشتر تحلیلگران منتظرند در روزهای آینده افزایش یا کاهش قیمت‌ها متاثر از انتشار نرخ بیکاری و نرخ خرده فروشی و چند شاخص دیگر اقتصادی از حوزه یورو و ایالات متحده باشد، این در شرایطی است که پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری و تثبیت سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی دولت وی باعث شد نوسانات طلا بیشتر به سمت بالا میل پیدا کند. در مجموع روند مبادلات آتی در صبح کاهشی و در عصر افزایشی بود، به طوری که قیمت سکه سررسید آبان‌ماه با کاهش ۱۹/۰ درصدی در دادوستدهای صبح و افزایش ۹۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۸۹/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۱۹/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان و سررسید دی ماه با کاهش ۶۳/۱ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۹۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان قرار گرفت.