گروه بورس کالا - سحر نمایشی: پس از یک هفته تاخیر روز گذشته مس در بورس کالا عرضه شد. این تاخیر به دلیل اختلاف بر سر نرخ مبادله‌ای و آزاد ارز رخ داده بود. معاملات دیروز مس در حالی انجام شد که قیمت‌ها نسبت به آخرین معامله بیش از ۳ هزار تومان در هر کیلو کاهش یافت. البته همان طور که شایعه شده بود قیمت‌های ثبت شده در بورس با نرخ مبادله‌ای محاسبه نشد، اما بر اساس فرمول جدیدی که مبنای آن یوآن بود، تعیین شد. به گفته یکی از کارشناسان حوزه مس، علت اصلی تغییر فرمول محاسبه مس این است که شرکت ملی مس قصد کاهش نرخ ندارد و از آنجا که نرخ ارز طی روزهای گذشته ثابت مانده، در نتیجه این بار محاسبات خود را برای تعیین قیمت مس بر اساس یوآن و قیمت‌های شانگهای تغییر داده است.

بسیاری از فعالان بازار از این کاهش نرخ ناراضی هستند؛ چرا که در هفته‌های قبل با قیمت بالاتری خرید کرده‌اند در حالی که اکنون باید کالاهای خود را به ضرر بفروشند. یکی از آگاهان بازار نیز معتقد است که با توجه به ثبات نرخ ارز و اخبار منتشر شده در هفته گذشته در خصوص تعیین قیمت‌ها بر اساس نرخ مبادله ای اتاق ارز، به احتمال زیاد هفته آینده هم مس با قیمت کمتری در بورس کالا عرضه خواهد

شد. از سوی دیگر، اخباری منتشر شد مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالاها که مس نیز جزو کالاهایی بود که در این لیست قرار داشت. روز گذشته سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد که این فلز از لیست ممنوعیت کامل صادرات خارج شده و برای مفتول مس تعرفه ۸۵ درصدی و مس کاتد تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است که البته آگاهان بازار معتقدند تعیین این ارقام به عنوان تعرفه فرق چندانی با ممنوعیت کامل آن ندارد. از این رو به نظر می رسد باید منتظر بود تا اثرات این تصمیمات بر بازار فلزات به خصوص مس خود را نشان دهد. ضمن اینکه شمش آلومینیوم و قراضه فلزات همچنان در لیست ممنوعیت صادرات قرار دارند.

دیروز نرخ فلزات پایه همچون سرب، روی، نیکل و قلع در بازار آزاد نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و تنها نرخ مس در بازار آزاد کاهشی شد، به طوری که با قیمت ۲۳ هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب در تالار بورس کالا یک هزار و ۲۶۰ تن مس کاتد شرکت ملی مس با کاهش ۳ هزار و ۷۷۹ تومانی قیمت در هر کیلو ۲۲ هزار و ۳۵۷ تومان کشف قیمت شد.

همچنین ۴۲۰ تن مس مفتول این شرکت نیز در پی افت نرخ ۳ هزارو ۹۵۲ تومان در هر کیلو به قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۸ تومان به فروش رفت. مس مفتول شرکت دنیای مس نیز در این روز با کاهش نرخ ۳ هزار و ۹۵۲ تومان در هر کیلو به میزان ۳۰۰ تن و به قیمت ۲۲ هزار و ۹۴۵ تومان مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نرخ انواع سولفور مولیبدن عرضه شده توسط شرکت ملی مس نیز از ۹ تا ۷/۱۳ درصد کاهش یافت و در مجموع ۲۰۰ تن از این کالا به ارزش بیش از ۵۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. از دیگر کالاهای معامله شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران می‌توان به فروش ۱۲ تن کنسانتره گرانبها و ۲۰۰ تن مس کم عیار شرکت ملی مس اشاره کرد.