گروه بورس کالا- مبادلات بورس انرژی هفته آینده به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد. شاپور محمدی، مدیرعامل بورس انرژی با اعلام این خبر به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در هفته گذشته جلسات آموزشی برای کارگزاران و نیروگاه‌ها برگزار شد، در هفته جاری هم جلسه‌ای با کارگزاران و نیروگاه‌ها برگزار می‌شود و به این ترتیب هفته آینده هم مبادلات برق در بورس انرژی آغاز خواهد شد. محمدی با اشاره به مبادلات آزمایشی بورس انرژی به مدت ۱۰ روز در ادامه گفت: قرار بر این شده که در بورس انرژی برق و مشتقات نفتی عرضه شود، اما هنوز خبری از عرضه نفت خام نیست. به گفته محمدی در حال حاضر با عرضه مشتقات نفتی همچون نفت کوره، خوراک پالایشگاه‌ها، لوب کات و... موافقت شده است. در خصوص عرضه نفت خام هم در بورس انرژی گر چه با وزارت نفت صحبت‌هایی شده، اما هنوز موافقت نهایی از سوی وزارتخانه اعلام نشده است.

البته مقررات، آیین نامه‌ها و نرم‌افزار تهیه شده و در نتیجه بستر لازم برای عرضه برق، مشتقات نفتی و نفت خام آماده است، اما ما نمی‌توانیم شرکت‌ها را مجبور به عرضه محصولاتشان در بورس انرژی کنیم.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه می‌گوید: مجموعه بورس انرژی می‌تواند شفافیت معاملات را تضمین کند، اما نمی‌تواند شرکتی را ملزم به فروش محصولاتشان در بورس کند، البته الزام قانونی خود شرکت‌ها می‌تواند آنها را وادار به عرضه در بورس انرژی کند.

به گفته محمدی، سازمان بورس می‌تواند مشخص کند که چه کالایی در بورس انرژی یا بورس کالا عرضه شود، اما شرکت بورس این وظیفه را ندارد. این در حالی است که دو روز پیش صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی گفته بود: خبر جدیدی از عرضه نفت خام در بورس انرژی نیست و بورس انرژی باید این موضوع را پیگیری کند.

محمدی در این باره می‌گوید: با سازمان بورس در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی صحبت‌هایی غیررسمی صورت گرفته و مکاتبه رسمی انجام نشده است، البته مکاتبه رسمی با سازمان بورس در دستور وظیفه ما قرار گرفته و به زودی این کار انجام خواهد شد.

در همین حال صالح آبادی پیش تر عنوان کرده است: سال گذشته پیگیری‌های زیادی توسط بورس برای عرضه نفت انجام شد، اما به دلایل مختلف این کار صورت نگرفت.