گروه بورس کالا - نبود تقاضا در بازار، کاهش قیمت شمش و در نهایت پایین بودن نقدینگی باعث شد تا میانگین قیمت انواع محصولات فولادی برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کند. به همین دلیل میانگین قیمت سبد تیرآهن و میلگرد هم در بورس کالا ثابت ماند و اگرچه نرخ عرضه این کالا در مقایسه با قیمت هفته های گذشته و به دلیل تغییر ترکیب تیرآهن و میلگرد، بالاتر بود، اما به دلیل نبود تقاضا بخشی از معاملات آن به زمان مچینگ انتقال پیدا کرد.

انتقادها و کاهش قیمت

اگرچه در برخی محافل ایراداتی که طی روزهای اخیر به بورس گرفته شده و روند افزایش قیمت محصولات فولادی عامل توقف بازار عنوان می‌شود، اما از نظر معامله‌گران بازار آهن، این روند ربطی به این موضوع ندارد و اصولا پایین بودن میزان تقاضا عامل کاهش قیمت‌ها بوده است. البته روند نزولی حجم تقاضا در بازار از چند ماه قبل آغاز شده اما جو روانی و نوسان قیمت ارز اجازه نداد تا این کاهش تقاضا در بازار تاثیر داشته باشد و بالعکس روند بازار افزایشی شد. از این رو به گفته معامله‌گران در حال حاضر کمبود تقاضا و پیشنهاد خریدهایی که مطرح می‌شود بسیار محدود است و این شرایط ارتباطی با اظهارات و انتقادات نداشته؛ چرا که اصولا در ماه‌های اخیر معاملات مقاطع بورس چندان تاثیری در بازار نداشته و بازار آزاد، مستقل از معاملات بورس حرکت می‌کرد.

کاهش قیمت شمش در بنادر

به دنبال کاهش قیمت مقاطع در بازار و نوسانی که از هفته گذشته داشته دیروز میانگین قیمت شمش وارداتی به یک هزارو ۸۳۰ تومان کاهش پیدا کرد؛ البته گفته می‌شود قیمت یک هزارو ۸۲۰ تومان هم شایعه شد، اما معامله قطعی با این نرخ در بازار ثبت نشد. به گفته تجار فولاد، طی ماه‌های اخیر نوسان قیمت ارز باعث شده تا فروش شمش با این قیمت برای بعضی از فروشنده‌ها مناسب و سودده نباشد؛ اما برای رسیدن به وجه نقد و تبدیل کالاهایشان به نقدینگی در هر صورت اقدام به فروش کردند. دیروز در بورس کالا در مجموع ۲۴ هزار تن سبد تیرآهن و میلگرد با قیمت یک هزار و ۸۸تومان عرضه شد و با همین قیمت معامله شد. در زمان مچینگ هم ۵ هزار تن از این کالا معامله شد.