تغییر جریان بازار آهن از روند نزولی به تغییرات افزایشی که از روز دوشنبه آغاز شد و در روز سه شنبه به اوج رسید، دیروز معاملات بورس کالا را هم با رشد قیمت مواجه کرد.

با توجه به اینکه اصلی‌ترین مبادلات بورس کالا طی روز گذشته مربوط به مواد اولیه فولادی بود، این روند بیشتر خود را نشان داد؛ چرا که در روزهای اخیر همپای افزایش قیمت مقاطع، نرخ شمش پیشنهادی هم به خریداران بخش خصوصی تغییر زیادی داشته است. علاوه بر این نخستین عرضه تختال فولاد هرمزگان هم که با این تحولات قیمتی همزمان شده استقبال خوبی را از سوی خریداران دریافت کرد.

بر اساس این گزارش به دنبال جدیدترین تصمیم ستاد فولاد کشور قرار بر این شد تا علاوه بر شمش بلوم فولاد خوزستان، ۲۰ درصد از تختال این شرکت هم در بورس عرضه شود. ازاینرو دیروز در نخستین عرضه، ۱۸ هزار تن از این کالا با قیمت یک هزار و ۳۸۰ تومان عرضه شد که با تقاضای ۳۹ هزار تنی مواجه شد. در نتیجه پس از رقابت، این کالا با رشد قیمت به یک هزار و ۵۹۹ تومان رسید. میانگین نرخ این کالا یک هزار و ۴۸۶ تومان بود. شمش بلوم این شرکت هم ۴۰ هزار تن با قیمت یک هزار و ۵۹۹ تومان عرضه شد که تقاضای ۵۷ هزار تنی باعث شد معامله این کالا وارد مرحله رقابت شود. در نتیجه در نهایت قیمت این کالا در بالاترین رقم به یک هزار و ۸۰۳ تومان رسید ضمن اینکه میانگین محموله‌های فروش رفته از آن یک هزار و ۷۶۲ تومان بود. زمان تحویل این دو کالا ۳۰ آبان بود.

میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان یک هزار و ۷۰۰ تن با قیمت یک هزار و ۸۷۳ تومان در هر کیلو عرضه شد که تقاضا برای این کالا ۵ هزار تن تقاضا وارد رینگ شد، در نتیجه پس از رقابت قیمت آن به ۲ هزار و ۱۷۱ تومان رسید ضمن اینکه میانگین قیمت این کالا تفاوت زیادی با بالاترین رقم ثبت شده نداشت؛ چرا که ۲ هزار و ۱۶ تومان بود. این کالا برای تحویل ۲۶ آبان عرضه شده بود.

میلگرد ۱۴ تا ۱۵ فولاد کویر هم دیروز با نرخ یک هزار و ۸۷۳ تومان ۲ هزار تن عرضه شد، اما تقاضا برای آن ۶ هزار تن بود. در نهایت پس از رقابت، قیمت آن به ۲ هزار و ۷۹ تومان رسید ضمن اینکه میانگین قیمت محموله‌های فروش رفته از این کالا ۲ هزار تومان بود. این کالا هم برای تحویل ۲۶ آبان عرضه شد.

سبد تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۲ هزار و ۵۰ تومان ۹ هزار تن برای تحویل ۳۰ آذر عرضه شد که پس از رقابت کارگزاران که ۲۶ هزار تن تقاضا داشتند قیمت آن به ۲ هزار و ۳۱۶ تومان رسید. میانگین محموله‌های فروش رفته از این کالا ۲ هزار و ۲۷۱ تومان بود. میلگرد A۳-۱۲ فولاد کرمان با قیمت یک هزار و ۸۱۵ تومان یک هزار و ۱۰۰ تن عرضه شد که تنها ۶۶۰ تن از این کالا فروش رفت و ۴۴۰ تن دیگر هم در زمان مچینگ فروخته شد.

میلگرد A۲-۱۲ این شرکت با قیمت یک هزار و ۸۰۵ تومان عرضه شد، اما خریداری برای آن وارد رینگ نشد.