بازارهای جهانی فولاد در هفته گذشته بسیار متلاطم بود، به طوری که برای اکثر محصولات فولادی در قیمت‌‌های اعلامی تقاضا وجود نداشت یا تقاضا با محدودیت مواجه بود. این موضوع در کنار بازارهای متلاطم پولی و ارزی در داخل و مشکلات موجود در عرصه تولید به بروز برخی ناپایداری‌ها در بازارهای داخلی انجامید. نتیجه این موضوع افزایش قیمت در برخی محصولات و کمبود در برخی دیگر بود. در هفته گذشته قیمت دلار تا حدی - البته اندک - تعدیل شد، اما نه تجار قادر به دریافت ارز با قیمت پایین هستند و نه فروشنده‌ها با قیمت‌‌های اعلامی توسط بانک مرکزی حاضر به خرید و فروش ارز هستند. همه این موارد روی بازار فولاد نیز به تبع سایر بازارها اثر گذاشته است. مرکز خدمات فولاد ایران گزارش هفتگی خود را از بازار فولاد کشور در هفته گذشته منتشر کرده و طبق آن قیمت بیلت در بازار ایران هفته گذشته نزولی بود. چند علت برای روند نزولی بیلت وجود دارد که از آن نمونه می‌توان از رکود بازار مقاطع، افزایش عرضه بیلت، کاهش قیمت و کاهش تقاضا نام برد.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در شهریور ماه بیش از ۲۸۰ هزار تن بیلت به کشور وارد شده است در حالی که در این ماه عملا بازار فولاد نیمه تعطیل بود و این واردات تماما جذب بازار نشده است. همچنین در ۱۸ روز اول مهر ماه هم ۳۰۶ هزار تن بیلت به کشور وارد شده است.

بعضی از دست اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند واردات بیلت در مهر ماه از مرز ۴۰۰ هزار تن هم بگذرد. تولید کارخانه‌‌های داخلی هم افزایش یافته است. در مهرماه یک کارخانه جدید تولید بیلت در کشور محصول خود را به بازار عرضه نمود. با این روند پیش‌بینی می‌شود این هفته سقوط قیمت بیلت ادامه داشته باشد.

در عین حال افت قیمت در خارج از ایران که ناشی از کاهش قیمت سنگ‌آهن و قراضه است باعث شده تا فروشندگان بیلت سعی در عرضه محصول خود کنند. بیلت تحویل بنادر شمالی ایران تا ۵۷۰ دلار در هر تن برای تناژهای بالا با پرداخت نقدی پیشنهاد شده است.

از طرفی اکثر کارخانه‌‌های تولیدکننده مقاطع در حال حاضر تولید خود را پایین آورده‌اند در نتیجه سطح تقاضا کاهش یافته است. با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد که بازار بیلت با بهبود روبه‌رو شود.

در حال حاضر بیلت محصول کره، ترکیه و سی‌آی اس در بنادر شمال و جنوب کشور پیشنهاد می‌شود. قیمت بیلت که اول هفته حدود ۱۷۸۰ تومان در هر کیلو برای سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی بود در آخر هفته تا ۱۷۴۰ تومان هم رسید و فروشنده‌ها اکثرا تمایل به عرضه کالا داشتند در حالی که خریدارها تقاضای خود را در حداقل نگاه داشته‌اند.