گروه بورس کالا - سردار خالدی: معاملات قراردادهای آتی سکه بورس کالای ایران در شرایطی باز هم همان روند صعودی روزهای قبل را پشت سر گذاشت که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان دورنمای بازارها افزایشی است.

دلیل اصلی اینکه اغلب سرمایه‌گذاران بر این امر اتفاق نظر دارند که قیمت افزایشی خواهد بود این است که بانک مرکزی روی قیمت ۲ هزار تومان توافق کرده و به نظر می‌رسد با شرایط به وجود آمده و موافقت دولت در روزهای آینده و حداقل تا زمانی که سیاست‌های جدید نتواند تاثیری روی روند قیمت‌ها بگذارد، ادامه دارد. کارشناسان با اشاره به اخبار منتشر شده که بیشتر جنبه غیر‌اقتصادی دارد بر این باورند در روزهای آینده ممکن است التهاب‌ها ادامه پیدا کند، این در شرایطی است که اقتصاددانان معتقدند افت و خیز بازار ارز و سکه تنها به اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی محدود نمی‌شود و ساده انگاری است که تمامی التهاب‌ها را به گمانه‌زنی‌ها پیرامون مباحث سیاسی محدود کرد؛ زیرا پیش از این نیز بالا بودن نرخ تورم و حجم زیادی از نقدینگی‌های سرگردان به عنوان فاکتورهای تسریع دهنده در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده اند.الهام خوشنویسان یکی از معامله‌گران بازار قراردادهای آتی سکه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت بازار، ادامه دار بودن روند صعودی را در صورت عدم کنترل بازار محتمل می‌داند و بر این باور است که در حال حاضر بازار سکه به دلیل عدم وجود اخبار مثبت از سوی مسوولان مبنی بر کاهش قیمت‌ دلار و سکه همچنان صعودی است و تا زمانی که اقدام یا خبری منتشر نشود، این وضعیت ادامه دارد. این کارشناس با اشاره به اینکه اونس جهانی طلا بامداد روز شنبه نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته مثبت بسته شد، می‌افزاید: علاوه بر نرخ دلار و سکه بازار نقدی، خبر ارز تک نرخی ۱۷۰۰ تومانی برای بودجه ۹۲ نیز بر افزایش قیمت‌ها دامن زد.
کارشناسان بر این باورند بیشترین عاملی که در شرایط فعلی روی روند معاملات تاثیرگذار است مباحث پیرامون اتاق ارز و سطوح قیمتی پایین‌تر دلار از محدوده بازار است. البته در بازار قراردادهای آتی سکه وضعیت به همین ترتیب است و به تبع و مشابه روند حرکت بازار نقدی، دادوستدها با تحرکات رو به بالا دنبال خواهد شد. برای سررسیدهای نزدیک و دور نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت‌ها در بازار آتی در سررسیدهای نزدیک، مشابه بازار نقدی و متناسب با این بازار در محدوده منطقی تری قرار گرفته، در سررسیدهای دور نیز قیمت‌ها در سطوح قیمتی بالاتری قرار گرفته، این در شرایطی است که تحلیلگران بر این باورند علاوه بر پارامترهای داخلی، فاکتورهای خارجی همچون قیمت طلای جهانی نیز روی تحرکات مثبت قیمتی تاثیرگذار است. در این میان برخی دیگر با این استدلال که دولت در روزهای آینده دوباره تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد بر این باورند کاهش قیمت‌ها برای چند روز آینده دور از انتظار نخواهد بود و چه بسا با ارائه تدابیر جدید از سوی دولت، سیر نزولی قیمت‌ها ادامه پیدا کند.
روند قیمت‌ها در بازار قراردادهای آتی سکه نیز با پر کردن دامنه نوسان ۵ درصدی رو به رو بود؛ به طوری که سکه سررسید مهرماه با افزایش ۵ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با افزایش ۵ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۵۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان، سررسید آذرماه با افزایش ۹۸/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان، سررسید دی ماه با افزایش ۹۷/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۵۱ هزار تومان قرار گرفت.