گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: اسفند نیز از راه رسید و به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای عرضه اوراق سلف در بورس انرژی آغاز شده است. این در حالی است که پیگیری‌ها در مورد زمان عرضه این اوراق نتیجه مشخصی ندارد و در حالی که مدیران بورس انرژی و سازمان بورس از آماده بودن تمامی شرایط برای عرضه سلف نفتی خبر می‌دهند، اما یک سوی ماجرا نیز وزارت نفت است که باید این اوراق از طریق شرکت ملی نفت ایران مجوز انتشار بگیرد. در همین حال مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نیز از آماده بودن تمامی بسترهای لازم برای عرضه اوراق سلف نفتی خبر داده و عرضه آن را منوط به اعلام نظر کارشناسان بانک مرکزی دانسته است.

احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دراین باره به خبرگزاری ایرنا، گفت: در حال حاضر تمامی مجوزها اخذ شده و برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز برای عرضه اوراق سلف نفتی تدارک دیده شده و عرضه اوراق سلف نفتی پس از اعلام نظر بانک مرکزی آغاز خواهد شد. پیش‌تر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در این ارتباط از آمادگی سازمان بورس برای انتشار اوراق سلف موازی نفت خبر داده و عنوان کرد: در قانون بودجه سال جاری به وزارت نفت اجازه داده شده تا ۱۰ میلیارد تومان از طریق اوراق سلف نفتی و دیگر ابزارها تامین کند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه نیازی به اخذ مجوز برای انتشار اوراق سلف نفتی نیست، افزود: در قانون برنامه پنجم تصریح شده که در صورت انتشار اوراق سلف نفتی به صورت ارزی باید هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی صورت گیرد که هم‌اکنون نشست‌های مسوولان وزارت نفت و بانک مرکزی برای تسریع در انتشار این اوراق در حال برگزاری است.

اما سوال اینجا است که با توجه به آمادگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای عرضه اوراق سلف نفتی پس چرا زمان مشخصی برای عرضه این اوراق مشخص نمی‌شود؟

سید محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید که مسوولیت انتشار اوراق سلف نفتی را دارد در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: برای هماهنگی عرضه اوراق سلف نفتی به صورت ریالی و ارزی با بانک مرکزی مکاتبات لازم انجام شده که تاکنون بانک مرکزی با عرضه اوراق سلف به صورت ارزی موافقت کرده است.

وی ادامه داد: البته در حال رایزنی با بانک مرکزی برای دریافت مجوز عرضه سلف نفتی به صورت ریالی نیز هستیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در نامه بانک مرکزی ضمن اذعان به مفید بودن این اوراق برای بازار پول و سرمایه با عرضه سلف ارزی موافقت شده است. فاضلیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد عامل اصلی عدم موافقت بانک مرکزی با عرضه اوراق سلف ریالی این است که سود اوراق سلف ریالی به صورت دوره‌ای پرداخت نشده و در پایان دوره، اصل و سود تجمیعی پرداخت می‌شود و این رقم از سود اسمی سایر اوراق بازار سرمایه بیشتر است.

وی تصریح کرد: اوراق سلف به صورت ریالی و ارزی هر دو برای کشور سودمند بوده و با جمع‌آوری نقدینگی ریالی و ارزی منابع در اختیار بخش تولید مولد قرار می‌گیرد.

تاکنون بارها وعده عرضه اوراق سلف نفتی از سوی وزارت نفت داده شده و در جزئیات عرضه این اوراق آمده، انتشار آن توسط بانک سپه انجام خواهد شد و زمان سررسید این اوراق نیز پایان سال ۹۴ اعلام شده و میزان سود اعلامی نیز برای قرارداد ریالی سه ساله حداقل ۸۰ درصد و برای قرارداد دلاری سه‌ساله حداقل سود ۳۰ درصد عنوان شده است و در مرحله نخست نیز ۵۰۰ میلیون دلار اوراق از طریق شبکه کارگزاری و بانک سپه منتشر می‌شود.

این اوراق در طول دوره یعنی بین زمان عرضه اولیه و سررسید نهایی در قالب بازارگردانی مبادله می‌شود و مجموعه تامین سرمایه امید و بانک سپه این کار را انجام می‌دهند.

هدف از انتشار این اوراق این است که بخشی از نقدینگی دلاری که در پی نوسانات دلار ایجاد شده است از مردم جذب شده و به سمت تولید هدایت شود و همه مردم می‌توانند این اوراق را خریداری کنند به طوری که هر قرارداد یک بشکه خواهد بود و خرید آن سقفی ندارد همچنین قیمت‌گذاری این اوراق نیز بر اساس قیمت روز نفت در زمان سر رسید طراحی شده است.