گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات داخلی در یک هفته اخیر شاهد معاملاتی توام با نوسان بود تا جایی که روند معاملات فلزات در بازار آزاد در نخستین روز از شروع هفته گذشته (شنبه) نسبت به آخرین معاملات در هفته ماقبل (پنج‌شنبه) با رشد قیمت‌ها شروع به کار کرد. به عقیده فعالان آگاه، انتشار اخباری مبنی بر سرانجام مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 موجب افزایش نرخ ارز در بعدازظهر روز پنج‌شنبه (26 بهمن) شد و این افزایش تاثیر خود را به سرعت در بازار نشان داد.

بر همین اساس فلزات پایه نیز به تبعیت از روند افزایش نرخ ارز شاهد رشد مجدد قیمت‌ها بودند تا جایی که تجار به دلیل دوگانگی بازار دست از خرید و فروش کشیدند. این روند تا روز بعد ادامه داشت تا اینکه به دلیل افت اندک ارز، برخی فلزات همچون نیکل و روی با افت قیمت مواجه شدند در حالی که سایر فلزات به روند مثبت خود ادامه دادند. البته مس نیز در این روز در بورس کالا عرضه شد و افت ۲۰۰ تومانی را در بازار آزاد نسبت به روز شنبه تجربه کرد.
همچنین این فلز در بورس نیز افت 60 تومانی را نسبت به آخرین معامله تجربه کرد. از طرفی فعالان بازار این نوسان‌ها را به دلیل اینکه ناشی از نرخ ارز هستند غیر منطقی دانستند و معتقدند ادامه این روند بازار را به رکود خواهد کشاند. اما روز دوشنبه روزی بود که ارز ثابت ماند و به تبع آن نیز قیمت فلزات پایه تغییری نداشت. البته نا گفته نماند که قلع افزایش هزار تومانی را نسبت به روز قبل تجربه کرد که به گفته فعالان بازار تنها دلیل این افزایش نیز کاهش موجودی انبارها بوده است.
خبر مهمی که در این روز بازار را ملتهب کرد، نزدیک شدن قیمت قراضه مس به کاتد بود، چرا که با توجه به افزایش قیمت مس در بورس و بازار آزاد نرخ قراضه این فلز نیز با رشد کاذبی همراه شد، به طوری که برخی از فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل رشد تقاضای مس در بازار افزایش بیش از حد قیمت قراضه این فلز است، به طوری که قیمت‌ها بسیار نزدیک به هم شده و خرید کاتد را مقرون به صرفه کرده است.
یکی از فعالان بازار مس در این خصوص به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اگر این روند نزولی به همین منوال پیش رود، قطعا دوباره شاهد اتفاقات یک سال اخیر خواهیم بود تا جایی که برخی خریداران مس تبدیل به فعال قراضه شده و در بازار به دلیل بالاتر بودن قیمت قراضه نسبت به کاتد، عرضه این محصول افزایش می‌یابد.
روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه نیز در بورس کالا در گروه آلومینیوم، ۶۹۴۰ تن انواع شمش و بیلت شرکت های هرمزال، المهدی و ایرالکو با ارزش بیش از ۴۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد که در این روز این فلز با ۱۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به معاملات ادامه داد، البته این در حالی است که نرخ آلومینیوم در بازار آزاد نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نداشت.
همچنین در این روز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به ثبات نرخ ارز قیمت‌ها نیز نسبت به روز گذشته ثابت ماند. به گفته فعالان بازار به دلیل ثبات قیمت‌ها خرید و فروش‌ها در این روز اندکی بهبود یافته بود در حالی که قیمت‌ها همچنان بالا بود و به عقیده کارشناسان همچنان بازار نیاز به رسیدگی داشت.
یکی از کارشناسان حوزه فلزات معتقد است بازار تا انتشار خبر مجدد از نتیجه جلسه بین ایران و گروه ۱+۵ در ۸ اسفند ماه در رکود به سر خواهد برد و بعید به نظر می‌رسد تا انتشار این اخبار، باز هم شاهد نوسانات غیر منطقی شود. در آخرین روز از هفته معاملاتی نیز قیمت‌ها در ثبات و انتظار اخبار جدید باقی ماند. به گفته فعالان بازار با اینکه قیمت‌ها همچنان غیر منطقی ، اما خرید و فروش‌ها اندکی بهبود یافته است.