گروه بورس کالا - روز گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی در شرایطی در بازار کاهش پیدا کرد که در بورس کالا اولین عرضه ذوب‌آهن برای سال ۹۲ در حجم قابل‌توجهی که بیش از ۱۰۰ هزار تن بود مورد معامله قرار گرفت.

البته عرضه این سبد میلگرد و تیرآهن که یک هفته است بازار آزاد تحت تاثیر آن قرار گرفته و تعداد زیادی از تجار در انتظار آن بودند، وارد زمان رقابت نشد و با همان نرخ پایه (یک هزار و ۸۲۰ تومان ) معامله شد. دلیل اصلی ثبات قیمت کالای ذوب‌آهن این بود که از یک سو ذوب‌آهن میزان عرضه را با توجه به تقاضا بالا برد و از سوی دیگر تعدادی از خریداران از ترس اینکه ممکن است این قیمت‌ها برای زمان عرضه و توزیع آن که ممکن است به اواسط اردیبهشت‌ماه موکول شود بالا باشد، از خرید صرف‌نظر کردند. علاوه‌بر این قیمت عرضه شده برای این کالا در مقایسه با میانگین محموله‌های قبلی ذوب‌آهن در بورس کالا که ۱۸۵۰ تومان بوده پایین‌تر است ضمن اینکه عرضه‌کننده به دلیل روند بازار به تقاضای بازار پاسخ داد تا روند قیمت‌ها در بورس متفاوت از بازار ثبت نشود.

به گفته معامله‌گران بازار در حال حاضر چند عامل دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار و عدم رقابت خریداران در بورس شده است. نخست اینکه محموله برای خرید به دلیل عرضه‌های روزهای قبل بنگاهداران به میزان کافی وجود دارد؛ دوم اینکه از یک طرف به دلیل بالا بودن هزینه‌ها در پایان سال تا حدودی نقدینگی کم است و برخی از خریداران احتیاج به وجه نقد دارند در نتیجه همه وجوه خود را وارد بازار نمی‌کنند. از سوی دیگر فاصله قیمت‌ها در بازار و بورس انگیزه سفته بازی در این دو بازار را از بین برده و عملا انگیزه رقابت برای کسب کالاهای بیشتر کاهش پیدا کرده است.

در همین حال خبرها حاکی از آن است که علاوه بر افت قیمت نورد، در بازار شمش هم قیمت‌ها رو به پایین است. البته به گفته یکی از تجار بازار شمش، در یک هفته اخیر التهاب در بازار شمش کمتر شده؛ چرا که اتاق مبادلات ارزی در ارائه ارز چین به واردکننده‌ها بهتر عمل کرد. البته در مورد ثبت سفارش کالاهای روسیه ای هنوز هم تردید زیادی وجود دارد در نتیجه برخی معتقدند از آنجا که هزینه واردات شمش تغییر زیادی نکرده و وارد‌کننده‌ها هنوز هم در تایید نهایی حواله‌های بانکی دچار مشکل هستند و در اینکه قیمت فروش شمش تغییر زیادی داشته باشد، تردید وجود دارد.

یکی از معامله‌گران در این خصوص می‌گوید: پس از آنکه در روزهای اخیر میانگین قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کرده تا حدودی خریداران و به خصوص افرادی که در انتظار نوسان هستند، از این بابت نگران شدند. به نظر این افراد اگر خرید زیادی در بازار داشته باشند ممکن است در صورت تداوم کاهش قیمت‌ها با ضرر و زیان مواجه شوند در نتیجه در بازار آزاد خرید نکرده و در بورس هم برخی از آنها از سیستم خارج شدند. در نتیجه با وجودی که تقاضا تا حدودی بالاتر از عرضه بود، دیروز محصولات ذوب‌آهن بدون تغییر قیمت معامله شد.

موضوع دیگری که وجود دارد مشخص نبودن شرایط و عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد سال آینده است؛ به بیانی دیگر خریداران اطلاعی ندارند که محموله‌هایی که برای سال آینده عرضه می‌شود را باید تا چه سقف قیمتی خریداری کنند و کلا قیمت‌ها تا چه حدی منطقی است.

یکی از معامله‌گران می‌گوید: تحلیل عواملی که بر قیمت فولاد تاثیر دارد همچون نوسان قیمت ارز، برای سال آینده بسیار سخت است و اصولا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سال آینده داشت؛ بنابراین بعید است که در عرضه‌های بعدی که زمان تحویل آنها سال ۹۲ است با تقاضای بیشتری مواجه شویم ضمن اینکه به گفته معامله‌گران عرضه ای که ذوب‌آهن در معاملات دیروز داشت احتمال دارد سطح قیمت‌ها را دوباره با کاهش روبه‌رو کند؛ چرا که نه تنها عرضه کالا در بازار زیاد است و محموله‌های مورد نیاز به وفور وجود دارد بلکه عرضه ذوب‌آهن هم تا حدودی نقدینگی‌ها را از بازار جمع کرد و تا آمدن نقدینگی‌های جدید به بازار، سخت است که به تقاضای بالا فکر کنیم، اما موضوع دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است مانند قبل، برخی از خریداران محصول از بورس با هدف بازارسازی کالاهای خود، برای نگه داشتن قیمت‌ها و متوقف کردن روند نزولی بازار تلاش کنند، اما از آنجا که زمان تحویل کالاهایی که دیروز معامله شد سال آینده است، این روش بازارسازی تا حدودی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

معامله میلگرد ۱۸۲۰ تومانی در بورس

شرکت ذوب‌آهن اصفهان دیروز یک محموله ۱۰۱ هزار و ۹۰ تنی سبد میلگرد و تیرآهن (آلیاژی) را روی تابلوی عرضه برد که با توجه به ثبت تقاضای ۱۰۶ هزار و ۳۷۰ تنی خریداران، کل این سبد سنگین مورد معامله قرار گرفت.

قیمت پایه این محموله یک هزار و ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود که در پایان نیز قیمت پایه تغییری نکرد. البته قیمت قبلی این کالا ۱۸۵۰ تومان بود که به دلیل کاهش قیمت‌ها از هفته گذشته، پایین‌تر عرضه شد.

همچنین شرکت پرشین فولاد آریا دیگر عرضه‌کننده فولاد در معاملات دیروز بود که یک هزار و ۳۲۰ تن سبد میلگرد را به قیمت هزار و ۷۹۰ تومان در هر کیلوگرم عرضه کرد که با توجه به تقاضای ۶ هزار و ۳۸۰ تنی در تالار، این سبد وارد زمان رقابت شد و قیمت آن به یک هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

به نظر معامله‌گران رشد قیمت محموله پرشین فولاد آریا به دلیل نقدی بودن آن بوده است. ضمن اینکه برای معاملات امروز هم تختال خوزستان با قیمت یک هزار و ۴۴۷ عرضه می‌شود.