گروه بورس کالا- هفته گذشته به رغم امیدواری اکثر دست‌اندرکاران، بازار مقاطع روند نزولی داشت، علت این موضوع به گمان بسیاری از فعالان اقتصادی، قیمت‌ها در بازار ارز بود. کاهش نرخ ارز بازار را دچار سکته کرد. از این رو در حال حاضر قیمت بعضی از مقاطع در بازار از آخرین قیمت فروخته شده آن در بورس پایین‌تر است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، علت این موضوع در درجه اول ناشی از نرخ ارز است و در مرحله دوم موجودی‌های قبلی در انبار است که با قیمت‌های پایین خریداری شده و با توجه به سودآور بودن آنها به بازار روانه شده است. در این حالت کارخانه‌ها یا عقب نشسته‌اند یا عرضه را محدود کرده‌اند یا ترکیب آن را تغییر داده‌اند، ولی انتظار بازگشت به قیمت‌های دی ماه نیست؛ چرا که پایه قیمت‌ها بالا رفته است و بازار فعلا دچار سردرگمی است. از یک طرف نوسان شدید نرخ ارز و از طرف دیگر آخرین قیمت‌های فروخته شده در بورس از مسائل تاثیرگذار است.

این در حالی است که روز شنبه قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو ۱۹۲۰ تومان بود، ولی با افت قیمت دلار، بیلت هم کاهش یافت تا جایی که روز سه شنبه تا ۱۸۷۵ تومان هم پیشنهاد شد. با توجه به نزدیک بودن پایان سال از یک سو و سکوت بازار مقاطع، احتمال می رود تقاضای بیلت در روزهای آینده دلچسب نباشد، در حالی که فراز و فرود بازار و محدودیت‌های واردات هم از افزایش چشمگیر عرضه خبر نمی‌دهد.

در همین حال، قیمت ورق ضخامت ۲ میلیمتر رول که روز شنبه در بندر انزلی تا ۲۵۰۰ تومان در هر کیلو بود در پایان هفته به ۲۴۴۰ تومان رسید که دلیل آن افت دلار عنوان شد. از سوی دیگر ورق‌های گرم مبارکه با افزایش قیمت فروش در بورس روز دوشنبه تا ۱۰۰ تومان در هر کیلو بالا رفت، ولی از روز سه شنبه با محدود شدن تقاضا، بازار متوقف شد؛ چرا که به گفته فعالان اقتصادی کشش افزایش قیمت وجود نداشت و تا آخر هفته قیمت‌ها ۵۰ تومان در هر کیلو پایین آمد. ورق‌های گرم اکسین و کاویان هم در هفته گذشته به اوج قیمت خود رسیدند. از اواسط هفته بازار شاهد پیشنهاد قیمت ورق گرم ضخامت‌های ۲۵ و ۳۰ و ۳۵ میلیمتر کاویان بود. شروع عرضه اکسین قیمت را برای ورق‌های گرم ضخامت ۱۵ میلیمتر به بالا سست کرد و در پایان هفته با توجه به روند نزولی قیمت ارز پیش‌بینی می‌شد که قیمت‌ها تا هر کیلو ۵۰ تومان کاهش یابد.