فراز و فرود آهن در یک روز

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بروز عوامل متفاوت در دو روز اخیر نوسان بازار فولاد را لحظه‌ای و به شدت زیاد کرده است، به طوری که روز گذشته در حالی که معاملات بورس کالا در سکوت بود، میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد و تا ساعات میانی روز به ۲ هزار و ۴۰ تومان سقوط کرد، اما از بعد‌ازظهر به بعد مرز ۲ هزار و ۱۰۰ تومان را رد کرد، البته در نهایت این نوسان‌های مثبت و منفی و مشخص نبودن بازار میانگین قیمت‌ها را در انبارهای تهران در محدوده ۲ هزار و ۷۰ تومان تثبیت کرد. از یک سو کاهش قیمت ارز در معاملات روز یکشنبه و از سوی دیگر خبرهای سیاسی باعث شده بود تا برخی از فروشنده‌ها اقدام به عرضه موجودی‌های انبار خود کنند که این موضوع بیشتر معامله‌گران را مجبور کرد پیش‌بینی‌های خود را تغییر داده و در انتظار ادامه روند کاهشی باشند. اما به یکباره جریان بازار در طول چند ساعت تغییر کرد و بیشتر فروشنده‌های شمش از قطعی کردن معاملاتشان سر باز زدند.

دیروز برخلاف رشد قیمت محصولات نهایی، نرخ شمش تغییر زیادی نداشت و در محدوده ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ تومان بود، اما میزان پیشنهاد محموله از سوی فروشنده‌ها کمتر از روزهای قبل شده بود که به نظر معامله‌گران، دلیل آن تردید فروشنده‌ها نسبت به قیمت‌های روزهای بعد بود.

موافقت با نوسان ۱۰ درصدی محصولات در رینگ فولاد هم یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در معاملات دیروز و تغییر جریان بازار عنوان

می‌شد.

به طور کلی تا روز یکشنبه دو نوع نگاه در بازار وجود داشت در بخش اول برخی از معامله‌گران انتظار داشتند با توجه به تعطیلات هفته آینده و روند نزولی قیمت دلار و توقف آن در روزهای ابتدایی این هفته، میانگین قیمت محصولات فولادی فعلا ثابت مانده و در نهایت تا ۱۹۵۰ تومان کاهش یابد، اما از سوی دیگر برخی از معامله‌گران پیش‌بینی دیگری از بازار دارند و انتظار دارند خریدهای فصلی بعد از عید تا چند هفته دیگر وارد بازار شود ضمن اینکه میزان عرضه ذوب آهن در سال جاری محدودتر از سال‌های قبل بوده در نتیجه از آنجا که انتظار می‌رود عرضه‌های دیگر فولادسازان و این فولاد ساز تا آخر بهمن‌ماه به اتمام برسد، در نتیجه ممکن است در هفته‌های بعد و پس از یک دوره کاهش قیمت، با عدم تعادل بین قیمت عرضه و تقاضا روبه‌رو شویم.

در همین حال امروز نیز فولاد کویر میلگرد پیشنهادی خود را با قیمت ۱۷۹۰ تومان عرضه خواهد کرد.

علاوه بر این دیروز در مجموع ورق‌های مبارکه نیز در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که در مجموع ورق گرم B با قیمت یک هزار و ۵۱۸ تومان، ۳۵ هزار تن، ورق گرم C با قیمت یک هزار و ۵۳۵ تومان، ۴۵ هزار تن و ورق گرم سرد B با قیمت یک هزار و ۸۵۱ تومان، ۱۱ هزار تن مبادله شد. ورق گالوانیزه هم با نرخ یک هزار و ۹۹۵ تومان، ۸ هزار و ۸۰۰ تن و ورق قلع اندود با قیمت ۳ هزار و ۳۴ تومان، ۲ هزار و ۷۹۰ تن فروش رفت.