گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با وجود تعطیلی روز سه شنبه، بازار محصولات پتروشیمی همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که روز گذشته هم اکثر محصولات پلیمری با افزایش ۴۰ تا ۵۰ تومانی قیمت نسبت به ابتدای هفته مواجه شدند. به گفته معامله‌گران همواره در بازار محصولات پتروشیمی افزایش آرام قیمت‌ها در روزهای پی‌در‌پی نشان از تثبیت نرخ‌ها در آینده‌ای نه چندان دور دارد، از این رو افت قیمت‌هایی که به آرامی افزایش می‌یابند، بعید به نظر می‌رسد.

این درحالی است که همیشه افزایش زیاد قیمت‌ها مثلا رشد ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی به صورت روزانه ماندگار نیست و افت قیمت‌ها را در روزهای پس از افزایش به دنبال دارد، اما در روزهای اخیر افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که بسیاری از معامله‌گران را قانع کرده که در پی این افزایش قیمت‌ها، افتی وجود ندارد. از سوی دیگر روز گذشته قیمت پایه گریدهای متفاوت پلی پروپیلن برای عرضه در رینگ پتروشیمی با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به آخرین عرضه روبه رو شد. در همین حال نرخ پایه EX۳ هم رشدی معادل ۴۰ تا ۵۰ تومان را روز گذشته تجربه کرد. این در حالی است که احتمال افزایش قیمت پایه پلی اتیلن سبک ۲۰۹ هم در روزهای آتی وجود دارد. به گفته باقری، مدیر معاملاتی کالایی کارگزاری بهمن، افزایش قیمت این کالاها روز گذشته متاثر از رشد قیمت جهانی آنها رخ داد.

با توجه به اینکه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و براساس نرخ‌های جهانی و ارز مبادله‌ای تعیین می‌شود، با افت و خیز قیمت‌های جهانی، نرخ‌های پایه هم تغییر می‌کند. البته بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی لازم است با توجه به اینکه اشتراک سایت‌هایی که قیمت‌های جهانی در آن درج می‌شود، هزینه‌های بالایی را می‌طلبد، برای شفاف سازی ذهن معامله‌گران نرخ محصولات پتروشیمی را اعلام کند. گر چه فعالان بازار نسبت به نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیش از پیش اطمینان حاصل کرده‌اند، اما اعلام نرخ‌ها می‌تواند اعتماد آنها را به تعیین نرخ‌ها افزایش دهد. در همین حال روز گذشته اپوکسی رزین پتروشیمی خوزستان پس از یک ماه غیبت بالاخره در رینگ پتروشیمی عرضه شد.

اختلاف نظرها بر سر تعیین قیمت این کالا براساس ارز مبادله‌ای دلیل توقف عرضه این کالا از سوی فعالان بازار عنوان شده است. حال آنکه این کالا در آخرین عرضه با نرخ پایه ۴ هزار و ۳۳۱ تومان بر تابلوی بورس آمد، اما روز گذشته پس از تغییر قیمت پایه با نرخ ۵ هزار و ۹۱۲ تومان در هر کیلو عرضه شد. این در حالی است که بیشتر کارشناسان در خصوص آینده بازار پتروشیمی ابراز نگرانی می‌کنند. به گفته مدیر معاملات کالایی کارگزاری بهمن، اگر بازار ارز کنترل نشود، باید در انتظار تکرار اتفاقات چند ماه گذشته و ایجاد فاصله قیمتی در بازار و بورس باشیم.