گروه بورس کالا - سردار خالدی: پیش بینی معامله‌گران از آینده بازار قراردادهای آتی در حالی همچنان متاثر از تصمیم نهایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای است که خبر تزریق ارز به بازار طی هفته گذشته بیشتر در قالب شایعه‌های نادرست روی روند مبادلات تاثیرگذار بود. دادوستدهای دیروز بازار قراردادهای آتی با افزایش محسوس قیمت‌ها همراه شد. در مبادلات روز گذشته اخبار منتشر شده در خصوص تعویق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و از سویی تمایل واشنگتن به مذاکره مستقیم با تهران در قالب پارامترهای سیاسی تحرکات مثبتی را در بازار ایجاد کرد. این در حالی است که نشست ۴ ساعته دولت و مجلس و انتشار آماری پیرامون میزان تولید ناخالص داخلی نیز تغییراتی را به وجود آورد.

البته اگر چه تحلیلگران گزارش‌ها درباره رسیدن به توافق هسته‌ای را گامی مهم و عاملی موثر در روشن شدن تکلیف سرمایه‌‌گذاران تلقی می‌کنند اما همچنان گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد.اخبار مربوط به عدم موافقت بانک مرکزی با پرداخت ارز مبادله‌ای به طلا از دیگر اخباری بود که دیروز روی روند دادوستدها تاثیرگذار بود؛ البته عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار قراردادهای آتی تغییرات مثبت در بازار نقدی بود. در این میان، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت پیرامون اخبار منتشرشده اظهار کرد: مسوولیت بحث ارز واردات و ثبت سفارش با سازمان توسعه تجارت است و مسوولیت خروج طلا با بانک مرکزی است.

به باور وی، ورود و خروج طلا ضوابطی دارد که آن را بانک مرکزی تعیین می‌کند و اگر ابهامی هم وجود داشته باشد، دولت و بانک مرکزی آن را حل می‌کنند. وی در واکنش به این که گفته می‌شود، مسوولان بانک مرکزی و وزارت صنعت در حال رایزنی هستند، تا طلا از اولویت گروه ۹ کالایی خارج شود، تنها به این گفته بسنده کرد که امکان رایزنی وجود دارد.در بازار دیروز علاوه بر اخبار منتشر شده، مدیریت بازار قراردادهای آتی اطلاعیه جدیدی در خصوص میزان وجه تضمین منتشر کرد؛ به طوری که براساس ﻣﺼﻮﺑﻪ هیات ﭘﺬﻳﺮش در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﻃﻲ روزﻫﺎی اﺧﻴـﺮ، از روز دوﺷـﻨﺒﻪ ۹ بهمن ماه ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻲ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خواهد شد.۴۵۰ هزار تومان نیز به عنوان وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ اﻋـﻼم ﺷـﺪه و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑـﻪ ﻗـﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﻲ اﺳﺖ. به همین دلیل از تاریخ اعلام شده وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﻫﺮ ﻗﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ، ﺑﺮاﺑﺮ ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

در مجموع در بازار دیروز تغییرات بازار با افزایش قیمت‌ها همراه شد؛ به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با افزایش ۶۱/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و۴۴۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۷۲ هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش ۳۸/۳ درصدی در محدوده یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۵۶ هزار تومان و سررسید فروردین ماه با افزایش ۴۴/۳ درصدی در محدوده یک میلیون و ۵۹۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۴۴ هزار تومان قرار گرفت. البته دیروز در بازار تعداد موقعیت‌های باز در سررسیدهای نزدیک همچون بهمن ماه کاهشی اما برای سررسیدهای دور همچون اسفند و فروردین ماه افزایشی بود. براساس گفته اغلب تحلیلگران روند تعداد موقعیت‌های تعهدی باز نشان می‌دهد روند فعلی و استراتژی معامله‌گران همانند روزهای قبل است.