قیمت شمش منطقی می‌شود

زهرا مسافر

در پی رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، نرخ فولاد نیز با افزایش روبه‌رو شده است.

با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی‌، نرخ دیگر مواد اولیه نیز تحت تاثیر این امر روند افزایشی به خود گرفت. از این رو در صورت تداوم رشد قیمت نفت رشد نرخ فولاد نیز دور از انتظار نخواهد بود. هم‌اکنون نرخ هر تن شمش فولاد در بنادر شمالی ۴۴۰ دلار برای تحویل دو ماهه عرضه می‌شود که نسبت به دو هفته اخیر از رشدی ۵۰ دلاری برخوردار شد.

در همین مدت میلگرد نیز در بازارهای جهانی به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به دو هفته گذشته‌، شاهد رشدی معادل ۵۰ دلاری است.

فعالان بازار، افزایش قیمت نفت‌، کمبود شمش در بازارهای جهانی و عدم ارائه اعتبارات بانکی را از عوامل اصلی رشد نرخ فولاد برشمردند.

ثبات نرخ شمش روی ۵۰۰ تومان

مدیرعامل فولاد جنوب در این خصوص در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: هم‌اکنون تقاضای زیادی برای خرید شمش در بازار وجود دارد، از این رو بازار شمش فولاد نسبت به هفته‌های اخیر بهتر شده است. احمد دنیانور با اشاره به رشد نرخ شمش فولاد از هفته گذشته افزود: روند افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی هم‌اکنون به بازار فولاد نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: طی سه ماه آینده قیمت فولاد به صورت محسوسی با رشد مواجه خواهد شد که هم‌اکنون نیز شاهد این افزایش در بازار هستیم. مدیرعامل فولاد جنوب پیش‌بینی کرد: رشد قیمت شمش فولاد ادامه خواهد داشت و روی عدد ۵۰۰ تومان ثبات خواهد ماند. به گفته وی، هم‌اکنون هر کیلو شمش فولاد بین ۴۶۰ تا ۴۷۰تومان معامله می‌شود که از رشدی حدود ۶ تا ۷درصدی برخوردار است.

روند قیمت شمش منطقی می‌شود

رییس هیات‌مدیره ذوب آهن البرز غرب نیز با اشاره به رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد قیمت نفت‌، رشد هزینه‌های تولید، کاهش ۴۰‌درصدی ظرفیت تولید کارخانه‌های تولیدکننده خارجی طی یک سال گذشته‌، تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و خالی شدن انبارها به نظر می‌رسد که قیمت شمش از یک روند منطقی برخوردار شود.

احمد سعدی با بیان اینکه قیمت شمش فولاد واقعی خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود این کالا در آینده با آهنگ منطقی با افزایش روبه‌رو شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که نرخ شمش فولاد به عدد ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان برسد و سپس روی این مبلغ ثبات یابد.

به گفته رییس هیات مدیره ذوب‌آهن البرز غرب پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و مشخص شدن بودجه‌های عمرانی از سوی دولت‌، قیمت فولاد از جمله شمش منطقی می‌شود. وی در خصوص قیمت میلگرد در بازار تصریح کرد: هم‌اکنون روند نرخ میلگرد نیز در بازارهای جهانی و داخلی افزایشی است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا جایی ادامه یابد که قیمت هر کیلو میلگرد روی عدد ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان ایست کند.

سعدی خاطرنشان کرد: دولت باید برای ثبات قیمت فولاد در بازار داخلی واردات فولاد را کنترل و از تعرفه منطقی برای این امر استفاده کند. به گفته وی، دولت با اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای مناسب و منطقی از واردات شمش و میلگرد غیراستاندارد چینی جلوگیری کند تا تولیدکنندگان داخلی آسیب بیشتری نبینند.

رییس هیات‌مدیره ذوب آهن البرز غرب گفت: در شرایط کنونی کارخانه‌های فولاد داخلی از بازار مناسبی برخوردار نبوده، اما در صورت تداوم رشد نرخ فولاد، چشم‌انداز منطقی طی دو سه ماه آینده متصور است.

بازار فولاد با حرکتی آرام به سمت ثبات می‌رود

یک فعال بازار فولاد نیز در این خصوص معتقد است: هم‌اکنون رشد قیمت فولاد تنها یک حباب است و شاهد افت دوباره قیمت‌ها خواهیم بود.

بهمنی رشد فولاد را طی روز‌های اخیر ناشی از تب و تاب جو انتخابات دانست و افزود: در این میان بحث افزایش تعرفه واردات فولاد نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: قیمت فولاد با روند کاهشی مواجه خواهد شد، اما قیمت‌ها دوباره به نرخ کف بازار برنخواهد گشت.

این فعال بازار در خصوص پیش‌بینی قیمت میلگرد طی ماه‌های آتی خاطرنشان کرد: نرخ هر کیلو میلگرد روی عدد ۶۰۰تومان ثبات خواهد یافت.

وی گفت: هم‌اکنون به علت رشد قیمت نفت نرخ شمش فولاد به ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن رسیده است، اما نکته اساسی در این است که موجودی انبارهای شمش دنیا درحال تخلیه است و پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد به سمت رکود تورمی برود.

بهمنی در خصوص تداوم رشد قیمت فولاد افزود: به موازات افزایش قیمت نفت و نوسان دلار در مقابل سایر ارزها‌، قیمت فولاد نیز نوسان یابد، اما به میزان قبل رشد را تجربه نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: روند رو‌به‌رشد فولاد تدریجی است و پیش‌بینی می‌شود که با حرکتی آرام به سمت ثبات سوق پیدا کند.