تاثیر کاهش تقاضای  محصولات طویل بر بازار شمش
گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی روند باثباتی را پشت سر گذاشت.

به گزارش متال بولتن در مجموع، تجزیه و تحلیل شرایط بازار جهانی بیلت موید این امر است که بازارهای عمده شمش فولادی در حال تضعیف شدن هستند. در حال حاضر تقاضا برای محصولات فولادی طویل سست و سرد است و این سردی تقاضا، موجب کاهش خرید بیلت شده است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور در سطح
380 ا-370‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شده که در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قابل توجهی نداشته است. هر چند گفته می‌شود قیمت بیلت برای محموله‌های کوچک بالاتر از 380‌دلار/تن است.
اما باید اشاره کرد که این سطح قیمت بیلت ممکن است برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی قابل قبول باشد، اما برای کارخانجات نوردی تولیدکننده میلگرد، با توجه به قیمت پائین آن در بازار داخل و اغلب بازارهای صادراتی، مناسب و مقرون به صرفه نیست. در بخش صادرات نیز قیمت معاملاتی بیلت در هفته مورد بررسی، ۳۸۰-۳۷۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. هر چند باید اضافه کرد که فعالیت تولیدکنندگان بیلت ترکیه در بازارهای صادراتی به حداقل رسیده است و ضعف بازار محصولات فولادی طویل و کاهش قیمت این اقلام، به ویژه میلگرد، تقاضا و قیمت شمش فولادی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS ،ا 370-360‌دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. در بازار شنیده می‌شود که قیمت پیشنهادی بیلت توسط تولیدکنندگان کشورهای CISا365 -355‌، دلار/تن، فوب است که این سطح از قیمت با توجه به هزینه‌های تولید، معقول ارزیابی می‌شود. باید اضافه کرد که به‌رغم کاهش قیمت میلگرد و بیلت، عرضه کنندگان آهن قراضه از کاهش قیمت خود به موازات کاهش قیمت محصولات فولادی خودداری می‌نمایند و به همین دلیل، تولیدکنندگان بیلت در کشورهای مختلف از جمله ترکیه و CIS نیز در مقابل کاهش قیمت بیلت از خود مقاومت نشان می‌دهند. همچنین شایان ذکر است، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که سطح تقاضای بیلت یک عامل مهم و تعیین کننده در قیمت آن است.
‌قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه
خلیج فارس، 400-390‌دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس، تحویل ماه ژوئن اعلام شده که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییری نداشته است. لازم به ذکر است، بازار بیلت در منطقه خاورمیانه همچنان آرام و ساکت است و فعالیت خرید و فروش چندانی در این منطقه مشاهده نمی‌شود.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید mnsi۲۰ ، ۳۲۵۳ یوآن/تن (۴۷۶‌دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵ا، ۳۱۴۰ یوآن/تن (۴۶۰‌دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت انواع بیلت از ۷ تا ۳۵ یوآن/تن در هفته مورد بررسی می‌باشد. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز ۶۲۰-۶۰۷ ‌دلار/تن، فوب اعلام شده است. همچنین گمرک چین میزان واردات بیلت و اسلب چین را در چهارماه نخست سال بالغ بر ۱۵۷۴هزار تن اعلام است که کشورهای روسیه، اوکراین و برزیل از عمده‌ترین صادرکنندگان این اقلام به چین بوده‌اند.
تولیدکنندگان بیلت در تایوان، برای صدور بیلت به ویتنام، قیمت 445-430‌دلار/تن، سی اف آر را پیشنهاد می‌کنند که نسبت به قیمت هفته قبل بیش از 10‌دلار/تن، کاهش داشته است.
ورق هفته باثباتی را پشت سر گذاشت
در هفته گذشته روند قیمت‌های محصولات فولادی تخت نشان می‌دهد که قیمت معامله شده محصولات تخت نورد گرم و سرد در اغلب بازارهای عمده جهانی، دارای روند باثباتی بوده است. به گزارش متال بولتن، در بازار داخلی ترکیه، در هفته مورد بررسی، محصولات فولادی تخت از ثبات قیمت و در برخی موارد با افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت کویل گرم تولیدی شرکت Erdemir در بازار داخلی، در هفته مورد بررسی 430‌دلار/تن بوده است. قیمت کویل گرم وارداتی 2 میلیمتر 440‌دلار/تن و قیمت کویل گرم با ضخامت 12-5/2 میلیمتر، 430-420دلار/تن، ( بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) بوده است که در مقایسه با سطح قیمت‌ها در هفته قبل، تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. همچنین قیمت کویل سرد وارداتی با ضخامت 6/0-4/0‌میلیمتر،
۵۲۰-۵۱۰‌دلار/تن اعلام شده که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. در بخش صادرات، میانگین آخرین قیمت پیشنهادی ترکیه برای صادرات کویل گرم، ۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، فوب و قیمت صادراتی کویل سرد ۴۸۰-۴۵۰ ‌دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل، تغییر قابل توجهی نداشته است. گفته می‌شود که قیمت پیشتهادی ترکیه برای صادرات کویل گرم به هند، ۴۳۵‌دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است.
آخرین قیمت صادراتی معامله شده کویل گرم کشورهایCIS ، 375-350‌دلار/تن اعلام گردیده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته، تغییری نداشته است. باید اضافه کرد که گزارشی از قیمت جدید صادراتی کویل سرد کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در بازار منتشر نشد. تولیدکنندگان محصولات فولادی تخت در کشورهای CIS ادعا می‌کنند که سفارشات تولید آنها تا اواخر ماه جولای و بخشی از ماه آگوست تکمیل است. اوکراین برای صادرات کویل گرم به ترکیه، قیمت 380‌دلار/تن، سی اف آر پیشنهاد می‌نماید. همچنین قیمت صادراتی کویل سرد روسیه به شرق دور، 500‌دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. آخرین قیمت HRC و CRC وارداتی کشورهای خلیج فارس، به ترتیب 460-430‌دلار/تن و490-470 ‌دلار/تن، سی اف آر، اعلام گردیده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، قیمت کویل گرم وارداتی در حدود 30‌دلار/تن افزایش داشته، ولی قیمت کویل سرد تغییری نداشته است.
منبع: شرکت کارگزاری سیولکس کالا