موج- یکی از مشکلات صنعت فولاد کشور اجرای سلیقه‌ای قوانین است. تقی بهرامی نوشهر، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با بیان این مطلب اظهار داشت: قانونی که به مجلس می‌رود و تصویب می‌شود عینا اجرا نمی‌شود یا فقط برای عده‌ای اجرا می‌شود. وی افزود: به عنوان مثال قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مصرف‌کنندگان وضع شد، اما از تولیدکنندگان اخذ می‌شود و این افراد قادر به پس گرفتن آن از مشتری نیستند.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه اصناف به‌وسیله اعتراض موفق به پرداخت نکردن این مالیات شدند، تصریح کرد: این قانون مخصوص به قشر مصرف کننده وضع شده، اما در حقیقت از تولیدکنندگان دریافت می‌شود و این قشر بلاتکلیف شده اند. وی اضافه کرد: قوانین یا نباید تصویب و اجرا شوند یا در غیر این‌صورت باید برای همه یکسان باشند نه به گونه‌ای که قشر تولیدکننده که در جامعه اشتغالزایی دارد، سرمایه گذاری می‌کند و به فعالیت‌های تولیدی می‌پردازد مورد ظلم واقع شود. بهرامی در مورد بحث تغییر تعرفه که اخیرا مطرح شده اما به گفته وزیر صنایع و معادن در کمیسیون ماده یک در حال بررسی است، عنوان کرد: حدود یک ماه است که طرح افزایش تعرفه فولاد بین اتاق‌های مختلف تصمیم‌گیری در حال حرکت است و تاکنون نتیجه‌ای در این مورد حاصل نشده، ماه‌ها می‌گذرد، تولیدکنندگان ضرر می‌کنند اما هیچ کس متولی و پاسخگو نیست. وی افزود: عده‌ای به بهانه ورود کشور به WTO از افزایش تعرفه‌ها سر باز می‌زنند در حالی‌که کشور ما در صورت پذیرفته شدن در این سازمان به مدت ۱۰ سال مهلت دارد تا تعرفه‌ها را متعادل کند و از طرف دیگر، تعرفه فولاد کشورهایی چون آمریکا، چین و هند که عضو رسمی این سازمان هستند به ترتیب ۳۰، ۲۵ و ۳۵درصد است.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: خوشبختانه تولید فولاد کشور در سال جاری نیز نسبت به سال قبل افت نداشته، اما بخش خصوصی برای تولید ۱۲میلیون تن فولاد ظرفیت‌سازی کرده در حالی‌که به دلیل مشکلات ذکر شده تنها سه میلیون تن آن فعال است. وی در مورد تمهیدات ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط برای از بین بردن این مشکلات بیان کرد: در این رابطه هیچ اقدامی صورت نگرفته و حتی با وجود اینکه دولت واردات فولاد را از طریق ارگان‌های دولتی ممنوع کرده باز هم وزارت بازرگانی به واردات فولاد از کشور چین می‌پردازد و آن را در بورس کشور عرضه می‌کند.

بهرامی با بیان اینکه برای مرتفع ساختن این مشکلات دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند، گفت: هم اکنون ۳۶ کشور در دنیا فولاد تولید می‌کنند که ما هم برای حفظ این صنعت و مبارزه با واردات و حمایت از تولید داخلی باید همانند آنها عمل کنیم. وی ادامه داد: دلیل اینکه در کشور سرمایه‌گذاری برای ایجاد کارخانجات صورت می‌گیرد، اما پس از افتتاح آن کارخانه اقدام به تولید نمی‌کند حمایت نکردن دولت از صنایع داخلی است به‌طوری‌که هم اکنون به اندازه نیاز کشور ظرفیت سازی برای فولاد انجام شده و به واردات نیازی نداریم؛ اما حمایت نشدن کارخانجات آنها را به چالش می‌کشاند. رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه در صنعت فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار داشت: کشور ما قادر به تامین کل نیاز خود به فولاد است، اما قسمتی از آن را از طریق واردات تامین می‌کند و به اشتغال و ایجاد ارزش افزوده لطمه وارد می‌کند.