مرکز خدمات فولاد ایران - شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد چین از وزارت بازرگانی این کشور درخواست رسیدگی و اعمال اقدامات ضد دامپینگ برای واردات ورق سیاه روسیه را کردند. احتمالا این قوانین ضد دامپینگ شامل واردات ورق سیاه از کشورهای کره‌جنوبی، تایوان و قزاقستان نیز بشود. میزان واردات ورق سیاه چین از این چهار کشور رو به افزایش است.طبق اعلام منابع ژاپنی واردات ورق سیاه ژاپن تاکنون مشمول قوانین ضد‌دامپینگ چین نشده است.

تداوم واردات ورق گرم به چین

چین طی ماه آوریل ۳۱۰/۳۵۳‌تن واردات ورق گرم داشته که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۵۸‌درصد و در مقایسه با سال قبل ۴۳۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد. این پنجمین ماه پیاپی است که واردات ورق گرم چین افزایش قابل‌توجهی داشته است. سقف واردات این کالا در نوامبر گذشته فقط ۰۸۵/۲۸‌تن بوده که در دسامبر به ۲۹۵/۴۳‌تن رسیده بود.

عمده این ورق‌های گرم وارداتی برای تبدیل به ورق سرد بوده. از آنجا که قیمت وارداتی این محصول پایین‌تر از قیمت آن در بازار داخلی است، اکثر تجار وارد کردن آن را ترجیح می‌دهند و معتقدند سطح این واردات تا چند ماه آینده پایین نخواهد آمد. طبق اعلام سازمان آهن و فولاد چین، وزارت بازرگانی این کشور‌درصدد اعمال تعرفه ضددامپینگ برای واردات ورق سیاه روسیه است. البته اکثر تجار چینی اعتقاد به عدم‌تصویب این طرح دارند؛ چراکه مقدار این واردات چندان زیاد نیست و اثبات مضر بودن این واردات برای محصولات چینی دشوار به نظر می‌رسد.