بورس نیوز - اعلام خبرهای اقتصادی امیدوارکننده از جانب ژاپن و همچنین تضعیف مجدد ارزش دلار در پایان هفته منجر شد تا تمام فلزات پایه در روز جمعه با رشد قیمت مواجه شوند. در این میان مس توانست چهارمین ماه متوالی را نیز با افزایش قیمت به پایان رساند.

در روز جمعه شاخص دلار ایالات متحده که عملکرد این ارز را در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان منعکس می‌کند، به میزان ۶/۱درصد افت کرد. این شاخص در طول ماه مه نیز ۱/۶درصد تنزل کرده است. همچنین در پایان هفته وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد که تولیدات صنعتی این کشور در ماه آوریل ۲/۵درصد بالا رفته که این میزان رشد ماهانه در ۵۶ سال گذشته اقتصاد ژاپن بی‌سابقه بوده است.

در این میان شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان ایالات متحده که توسط موسسه رویترز و با همکاری دانشگاه میشیگان تهیه می‌شود نیز در پایان هفته به بالاترین میزان خود از سپتامبر سال گذشته تاکنون رسید. اعلام رشد ۸/۵درصدی اقتصاد هند در فصل ابتدایی سال نیز یکی از علل اصلی افزایش قیمت فلزات پایه در پایان هفته به حساب می‌آید.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده ۷/۱درصد گران شد و به ۴۸۳۰دلار رسید. قیمت این کالا در طول ماه مه بیش از هفت‌درصد افزایش یافته است، در این میان آلومینیوم با رشدی ۸/۱درصدی به قیمت ۱۴۴۰دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم طی این ماه تغییر خاصی نکرده است.

همچنین هر تن روی تحت قرارداد مشابه با حدود ۲/۶درصد افزایش به قیمت ۱۵۶۷دلار دست یافت و معاملات ماهانه را با ۱۱درصد رشد قیمت به پایان برد. سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده به میزان ۲/۶درصد گران شد و به قیمت ۱۵۷۰دلار رسید. قیمت این فلز در طول ماه مه بیش از ۱۵درصد بالا رفته است. نیکل نیز در روز جمعه با رشدی ۳/۳درصدی به ۱۳۹۴۵هزار دلار رسید. قیمت این فلز در طول ماه ۱۸درصد افزایش یافته است.

همچنین قلع در روز جمعه با افزایشی ۸/۴درصدی به قیمت ۱۴۳۰۰دلار رسید. قیمت در طول ماه مه ۱۰درصد افزایش یافته است. در این میان افت ارزش دلار در پایان هفته تبدیل به مهم‌ترین علت رشد بازار فلزات قیمتی شد. طی معاملات روز جمعه بازار کالایی نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ماه آگوست با ۱/۱۷دلار (۸/۱درصد) افزایش به ۳/۹۸۰دلار رسید. قیمت طلا در طول ماه مه ۱۰درصد بالا رفته است. در این میان هر اونس نقره برای تحویل در ماه جولای ۴۰سنت (۳درصد) گران شد و با رسیدن به قیمت ۶/۱۵دلار، ۲۷درصد رشد ماهانه قیمت را تجربه کرد که این میزان رشد ماهانه از آوریل ۱۹۸۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.