گروه بورس کالا - همانطور که پیش بینی شده بود، قیمت معاملاتی کل محصولات فولادی در جهان در ماه آوریل نسبتا پایین بود.

تقاضای جهانی برای محصولات تخت و طویل ضعیف بوده و با وجود تداوم کاهش تولید در تمام بخش‌های دنیا، عرضه بیش از حد همچنان به عنوان یک مشکل باقی مانده است.
واضح است که به دلیل تمام شدن موجودی کالای مشتریان، کاهش نرخ فولاد روند کاهشی داشته باشد.

چشم انداز کاهش قابل توجه در قیمت قراردادهای سنگ‌آهن منجر می‌شود که انتظار داشته باشیم قیمت‌ها در چند ماه آینده روند نزولی داشته باشند. تقویت قیمت‌های فولاد بعید نیست. البته اعتقاد بر این است که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۹ و اوایل سال ۲۰۱۰احتمال بهبود شرایط وجود دارد. لذا تقریبا به پایان دوره تقلیل موجودی کالا نزدیک شده‌ایم. مشتریان ناچار خواهند بود دوباره به کارخانه‌ها سفارش کالا بدهند. قطعا کارخانه‌ها، تولید برخی از محصولات را محدود کرده و تحت کنترل خودشان در می‌آورند. به علاوه، لازم است بسته‌های حمایتی دولت تا زمانی که وضعیت فروش اتومبیل بهبود یافته و پروژه‌های زیربنایی و ساخت‌وساز به مرحله اجرا در بیاید، در بخش فولاد مصرف شود.
اروپا
در ماه آوریل قیمت معاملاتی تمام محصولات فولادی تقریبا با ۳۰ واحد یورو کاهش مواجه بود. رقابت برای کالاهای بارانداز، تولیدکنندگان محلی را مجبور کرد قیمت عرضه محصولات تخت را کاهش دهند تا بتوانند در رقابت پیروز شوند. کاهش در بهای تمام شده اوراق قراضه در طول ماه مارس ارزش معاملات کل محصولات طویل را کاهش داده است. مصرف استفاده‌کنندگان نهایی پایین است، در نتیجه به منظور ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کارخانه‌ها به کاهش تولید خود ادامه خواهند داد. چون تعداد قراردادهای منعقد شده فروش ناچیز است این قراردادها در واقع تاثیر چندانی بر قیمت فولاد نخواهند گذاشت. فرصت‌های صادرات با کاهش بیشتری روبه‌رو شده است. ساخت و ساز در بخش مسکونی و تجاری همچنان ضعیف خواهد بود. حتی پروژه‌هایی که در دست اجرا بودند به دلیل مشکلات مالی متوقف شده‌اند .به علت ظهور بهبود نسبی در بازارهای داخلی در اواخر آوریل می‌بایست میزان فروش در نیمه دوم سال به ثبات برسد.
افزایش بهای تمام شده اوراق قراضه باعث بالا رفتن قیمت محصولات طویل (بعد از کاهش در تابستان) خواهد شد. به علت پایین بودن مصرف استفاده‌کنندگان نهایی در کوتاه مدت همچنان فشاری رو به پایین بر ارزش معاملات وجود خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها طی نیمه دوم سال 2009 بهتر شوند؛ چرا که کارخانه‌ها با تداوم کاهش تولید و تعطیلی خود تا تابستان، میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار خواهند کرد.


تامین اعتبار نیز مطمئنا باعث بهبود شرایط در اواخر سال خواهد شد. این مساله احتمالا باعث افزایش قدرت خرید شده و نهایتا فرآیند تقلیل موجودی کالا را تسریع خواهد نمود، البته افزایش میزان فروش احتمالا به‌واسطه توسعه حجم واردات محدود خواهد شد. انتظار می‌رود در اوایل سال 2010 اوضاع بهتر شود.
آمریکای شمالی
در ماه آوریل قیمت تمام محصولات فولادی در آمریکای شمالی با کاهشی بیش از 5درصد مواجه شد. تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی همچنان ضعیف بوده و در این ماه قیمت اوراق قراضه باعث کاهش محصولات طویل شده است، همچنان مصرف‌کنندگان فقط تا حد نیازشان اقدام به خرید می‌کنند، به همین خاطر است که حجم سفارش کالا پایین می‌باشد.
توزیع‌کنندگان تلاش می‌کنند که کالای خود را در مزایده به فروش برسانند تا بلکه بتوانند موجودی مازاد خود را کاهش داده و نقدینگی خود را افزایش دهند. کاهش نرخ عملیاتی هم بر هزینه تولید کارخانه‌های فشار زیادی وارد می‌کند. خرید از راه واردات به علت احتمال افزایش زمان تحویل کار بسیار پرریسکی است. انتظار می‌رود طی چند ماه آینده قیمت تمام محصولات فولادی به روند نزولی خود ادامه دهد، به علاوه فولادسازان در قیمتی نزدیک و حتی زیر بهای تمام شده به فعالیت خود ادامه می‌دهند. کاهش قیمت مواد خام و کمبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی فشار مضاعفی بر میزان فروش وارد خواهد نمود. البته اعتقاد بر این است که به کف چرخه قیمت نزدیک شده‌ایم. حجم واردات کاهش یافته و کارخانه‌های محلی برآنند تا به کاهش تولید و تعطیلی خود تا تابستان ادامه دهند. پیش‌بینی می‌شود که در اواسط سال، قیمت معاملات به ثبات برسد.
بسته‌های حمایتی دولت تقاضا برای فولاد را در نیمه دوم سال 2009 افزایش خواهد داد. محدودیت‌های اعتباری احتمالا رفع خواهد شد که درنتیجه منجر به افزایش قدرت خرید مشتریان خواهد گردید. کاهش موجودی کالا در بازار موجب کمبود عرضه شده و در نهایت باعث رشد حجم سفارشات خواهد شد. این مساله قطعا زمان تحویل را افزایش داده، باعث می‌شود قیمت‌ها در سه ماهه چهارم سال بالا بروند. انتظار می‌رود در اوایل سال 2010 سود بیشتری نصیب تولیدکنندگان شود.
آسیا
قیمت کالاهای داخلی در تمام کشورها به جز ژاپن با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود. تغییرات در نرخ مبادله، بخصوص در کره جنوبی، هنگام تبدیل آنها به دلار افزایش داشت. میزان تولید در صنعت اتومبیل و ساخت و ساز در این ماه تاثیر منفی بر بخش فولاد روکش شده و ورق سرد داشته و کاهش بهای تمام شده مواد خام فشار منفی بر حجم معاملات محصولات طویل وارد کرده است.


میزان تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی ضعیف بود. از این‌رو، کارخانه‌ها تلاش می‌کنند تا با افزایش صادرات، به بالارفتن سفارشات خود کمک کنند. با این همه تقاضای ضعیف جهانی این کار را حتی برای معامله‌گران چینی که با تخفیف مالیات بر صادرات مواجه بوده‌اند، مشکل می‌کند. فولادسازان محلی به کاهش تولید خود ادامه می‌دهند تا بتوانند جلوی عرضه بیش از حد در منطقه را بگیرند. به دلیل شرایط بد اقتصادی پروژه‌های ساخت‌وساز یا لغو شده یا به آینده موکول شده‌اند. از آنجا که نشانه‌های کمی از بهبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی وجود دارد، انتظار داریم که ارزش معاملاتی تمام محصولات طی چند ماه آینده با کاهش روبه‌رو باشد.


تا زمانی که موجودی‌های مازاد تمام نشود توزیع‌کنندگان انتظار ندارند تغییر چندانی در فروش‌شان مشاهده شود و تا وقتی که قراردادهای جدید سنگ‌آهن نهایی نشوند. همچنان احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد. انتظار می‌رود که کاهش قیمت اوراق قراضه باعث کاهش بیشتر محصولات طویل در کوتاه‌مدت شود. البته ممکن است عرضه بیش از حد به زودی رفع گردد. بسیاری از کارخانه‌های محلی در حال کاهش تولید خود هستند، برخی از فولادسازان نیز با تغییر ذخیره خود در تلاشند تا به تعادل بازار کمک کنند. وقتی که برخی از پروژه‌های بزرگ به جریان بیفتند، انتظار داریم که شاهد بهبود در وضعیت فروش محصولات طویل در چین در ماه‌های مه و ژوئن باشیم. به خصوص خط راه‌آهن شانگهای- هانگزو 2 موجب ایجاد تقاضا در بلندمدت خواهد شد. در سه ماهه سوم انتظار ثبات در قیمت‌ها را داریم.
به خاطر برنامه‌های حمایتی دولت‌ها پیش‌بینی می‌شود شاهد یک افزایش یکنواخت در میزان مصرف فولاد در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ باشیم. از این‌رو قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال افزایش خواهند یافت. هرچند که عرضه بیش از حد در برخی محصولات (مثل افزایش ظرفیت برخی از کارخانه‌های چینی) باعث تعدیل در افزایش قیمت‌ها خواهد شد. با بهبود وضعیت اقتصادی جهان قیمت‌ها در اوایل سال ۲۰۱۰ به حد مطلوبی خواهد رسید.
منابع:
Management Engineering and Production Services
Worldsteel.org
برگرفته از سایت شرکت کارگزاری بانک ملی