ایسنا- ارزش سهام غول معدن‌کاری جهان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

ارزش سهام شرکت انگلیسی، استرالیایی ریوتینتو در بورس لندن حدود ۷۲/۱۱درصد کاهش یافته و در عدد ۶/۵۷دلار بسته شد.

کارشناسان ترس سهامداران این شرکت بزرگ معدنی از قرارداد ۵/۱۹میلیارد دلار با شرکت چینی چاینالکو را دلیل اصلی سقوط ارزش سهام ریوتینتو اعلام کرده‌اند.

با این وجود، مسوولان ریوتینتو ابراز امیدواری کرده‌اند که در روزهای آینده ارزش سهام این شرکت مجددا به روزهای خوب خود بازگردد.

مدیرعامل ریوتینتو از مشارکت ۵/۱۹میلیارد دلاری این شرکت با چاینالکوی چین دفاع کرد.

گفتنی است، پیش از این مدیرعامل ریوتینتو با دفاع از قرارداد میلیاردی این شرکت با چاینالکو عنوان کرده بود: مشارکت با چاینالکو موقعیت ریوتینتو را در شرایط بحرانی به وجود

آمده به ویژه در بازار چین به طور غیرقابل باوری ارتقا خواهد داد.

وی گفته مشارکت با شرکت بزرگی مانند چاینالکو بهترین راهکار برای مقابله با تاثیرات منفی بحران مالی جهانی بوده و در عین حال می‌تواند مانع کاهش تولید ریوتینتو به ویژه در زمینه آلومینیوم شود.

مشارکت ۵/۱۹میلیارد دلاری ریوتینتو و چاینالکو بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ چین محسوب شده در صورتی که دولت استرالیا نیز این مشارکت را مورد تایید قرار دهد.

با این وجود، سهامداران ریوتینتو از مشارکت با چاینالکو به شدت ناراضی بوده و آن‌را غیرمنطقی دانسته‌اند.

بر اساس قرارداد میان ریوتینتو و چاینالکو قرار است سهام چاینالکو در ریوتینتو به دو برابر افزایش یافته و به ۱۸درصد برسد، همچنین این شرکت چینی دارای دو صندلی در هیات مدیره ریوتینتو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاینالکو همچنین بخشی از سهام ریوتینتو در پروژه‌های آلومینیوم، بوکسیت، مس و سنگ‌آهن را نیز به خود اختصاص خواهد داد.