ایلنا - مدیر عامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران گفت: اگر بخواهیم شرط نصف میانگین سازمان بورس برای اخذ مجوز معاملات پتروشیمی را در نظر بگیریم، وجود معاملات غیرعادی، عرضه‌های سنگین توسط نهادهای دولتی و معاملات دو طرفه روی کالاهایی که از نظر بورسی کم استقبال هستند، رسیدن به این میانگین را سخت خواهد کرد.

محمد خانزاده اظهار داشت: با توجه به اینکه، کارگزاران کشاورزی به دنبال اخذ مجوز معاملات پتروشیمی از سازمان بورس بودند، هیات مدیره سازمان بورس ۷ معیار برای کارگزاران کشاورزی در نظر گرفته است.

یکی از معیارهایی که اجرای آن برای کارگزاران کشاورزی معقول نیست، قرار دادن شرط بالابودن حجم معاملات یک سال گذشته از زمان درخواست، بالاتر از میانگین بازار، با حذف معاملات استثنایی به تشخیص معاونت نظارت بر نهادهای مالی است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران، افزود: همچنین بر اساس این شروط، کارگزاران کشاورزی قادر به معاملات پتروشیمی بیشتر از ۲۰ برابر حجم معاملات کشاورزی نخواهند بود، لذا کارگزاران کشاورزی خواهان اصلاح این دو شرط هستند.

خانزاده دلایل لزوم اصلاح این دو شرط را اینگونه بیان کرد: همه معاملات بازار کشاورزی واقعی نیستند و بخشی از این معاملات خاصیت غیرعادی بازار را دارد. اگر بخواهیم شرط نصف میانگین سازمان بورس را در نظر بگیریم، وجود معاملات غیرعادی و عرضه‌های سنگین توسط نهادهای دولتی و معاملات دو طرفه روی کالاهایی که از نظر بورسی کم استقبال هستند، مانند چای و شکر رسیدن به این میانگین را سخت خواهد کرد.