رشد 38درصدی واردات شمش فولاد در فروردین ماه

گروه بورس کالا - تازه‌ترین گزارش رسمی گمرک ایران از کاهش از ۱۳درصدی واردات شمش در فروردین حکایت دارد.

حجم واردات شمش در فروردین ماه سال جاری ۳۰۳ تن بود که به لحاظ وزن ۴۸/۳۸درصد بیش از سال گذشته شمش وارد شده است.

در نخستین ماه سال جاری ۱۳۲میلیون و ۶۰۰هزار دلار شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج وارد کشور شد که این میزان نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۹۸/۱۲درصد کاهش ارزش داشته است. همچنین براساس آمارهای رسمی گمرک، قیمت متوسط یک کیلو شمش وارداتی در فروردین ماه ۴۰ سنت بود، این در حالی است که متوسط قیمت در کیلو شمش وارداتی به گمرکات کشور در فروردین سال گذشته ۷۰ سنت بود. این گزارش می‌افزاید: سهم شمش از کل واردات کشور در فروردین ماه سال جاری ۶۸/۹درصد از کل وزن و ۹۰/۴درصد از ارزش کل واردات کشورمان بوده است.

در حالی که سهم شمش از کل واردات کشورمان در فروردین ماه سال قبل ۶۱/۱۱درصد از کل وزن و ۱۷/۵درصد از کل ارزش بود، با این حال شمش آهن و فولاد غیرممزوج دومین کالای وارداتی کشورمان در اولین ماه سال جاری بود و پس از گندم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار با پهنای ۶۰۰MM به ضخامت کمتر از ۳MM دومین کالای مهم وارداتی در میان گروه کالایی آهن و فولاد در فروردین‌ماه سال جاری بود.

در این مدت ۴۰هزار و ۶۰۰تن از کالای یاد شده وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۹۰/۱۳درصد نسبت به فروردین سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. همچنین از نظر ارزش نیز در این مدت ۲۱میلیون و ۴۰۰هزار دلار محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار با پهنای ۶۰۰MM یا کمتر به ضخامت کمتر از ۳MM وارد کشور شد که از این حیث نیز واردات این کالا ۰۶/۳۷درصد در فروردین سال جاری کاهش یافته است. کالای یاد شده هفدهمین کالای عمده وارداتی در مدت یاد شده بود. این گزارش می‌افزاید: محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط سرد نورد شده به شکل طومار با پهنای حداقل ۶۰۰ میلی‌متر به ضخامت ۵/۰ تا یک میلی‌متر دیگر کالای عمده وارداتی در فروردین‌ماه در گروه آهن و فولاد بود و رتبه هجدهم را در میان کل کالاهای وارداتی به خود اختصاص داد. در این مدت ۲۵هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۸میلیون و ۳۰۰هزار دلار از کالای یادشده وارد کشور شد که از نظر وزن ۴۶/۱۶۰درصد و به لحاظ ارزش ۳۸/۱۲۲درصد رشد داشته است. میله‌های آهنی یا فولادی از دیگر کالاهای عمده وارداتی در فروردین ماه سال‌جاری بود. در این مدت ۳۲هزار و ۷۰۰ تن از کالای یادشده به ارزش ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار دلار وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴/۵درصد از لحاظ وزن افزایش و از نظر ارزش ۱۲/۱۹درصد کاهش داشته است. میله‌های آهنی یا فولادی رتبه بیست‌ودوم در میان کالاهای وارداتی به کشور در فروردین‌ماه را به خود اختصاص دادند. محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل غیر طومار با پهنای ۶۰۰MM یا بیشتر از دیگر کالاهای عمده وارداتی در فروردین ماه سال‌جاری بودند. در این مدت ۱۱هزار و ۲۰۰تن از کالای یادشده به ارزش ۱۶میلیون و ۶۰۰هزاردلار وارد شد که واردات این کالا در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به فروردین سال گذشته از نظر ارزش ۹۹۸۲درصد و به لحاظ وزن ۶۳۶۹درصد رشد داشته که در نوع خود قابل توجه است. این کالا رتبه بیست و پنجم را در میان کالاهای وارداتی در فروردین ماه به خود اختصاص داده است. پروفیل با مقطع U از آهن یا فولاد غیرممزوج نیز در فروردین ماه رتبه سی و دوم را در میان کالاهای وارداتی به خود اختصاص داد. در مجموع ۲۹هزار تن در این مدت از کالاهای یاد شده به ارزش ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار دلار وارد کشور شد که در مقایسه با فروردین سال گذشته به لحاظ وزنی ۵۹/۱۳۳درصد و از نظر ارزش ۸۷/۷۶درصد رشد داشته است.