کمال‌الدین غفوری

در پایان ماه آوریل ترس ناشی از آنفلوآنزای خوکی موجب شد که سلف فلزات فروخته شود، اما فروشندگان فلزات نگران شکل دیگری از شیوع این بیماری در بازار هستند.

این بیماری Renegeitis یا بیماری مسری موش ویروسی است که اکثر بازاریان نسبت به آن تاکنون از خود مقاومت نشان داده‌اند. اکثر خریداران زمانی که قیمت‌ها در چند ماه پایانی سال ۲۰۰۸ سقوط کرد، به تعهدات قراردادی خود عمل کردند، ولی این بحران موجب شد که برخی از آنان با رکود شدید مالی مواجه شوند.

اما وضع برای اقلیتی اینگونه نبود. آنان خریدهایی را که قبلا قراردادهای آنرا منعقد کرده بودند متوقف کرده و ظاهرا مطمئن بودند که فروشندگان با ضمانت‌هایی نیز درگیر هستند.

برخی از آنان بعدها با شرایط بدی به بازار برگشتند تا محموله‌های واخورده را به قیمت‌های پایین‌تری بخرند. سودجویان از فرصت استفاده کرده و آن را قاپیدند.

برای انجام این کار آنان بار زیادی را بر دوش بازار جهانی گذاشتند، باری که سنگینی آن هنوز نامشخص است. در دوره‌ای که منابع مالی با کمبود مواجه است، آنان شرایطی را ایجاد کرده‌اند که در آن شرایط و زمان قراردادها سخت‌تر شده است.

اگر خریداران تمایلی به حضور در بازار ندارند و به عنوان مثال خریداران ضایعات مس از چین می‌بایستی بد اقبالانه در انگلیس برای خرید کالای خود نقدا پرداخت کنند.

چنین جو بدی فقط می‌تواند مانع بهبود در هر تجارت جهانی شود که برای تمام اقتصادهای جهان آثار منفی دارد. اما آثار مخرب و مضر آن برای همه این است که همانا بی‌حرمتی به قراردادها روی رقبای با اصل و نسب آنان نیز مؤثر واقع شده است.

چرا آنها باید به تعهدات قراردادی خود عمل کنند و برای آن بهای سنگینی بدهند. حال آنکه همتایان آنان به تعهدات خود عمل نکرده و به قول معروف قسر در رفته اند؟

این نوعی آنفلوآنزا یا بیماری موشی است و شما خواهید دید که چگونه مسری بوده و به همه سرایت خواهد نمود. صنایع فلزی باید به این بیماری یا مشکل همانند دانشمندانی که تکوین ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی را بررسی می‌کنند، جدی برخورد نمایند.

متال بولتن از همه دست‌اندرکاران می‌خواهد که پیشنهاد خود را برای ریشه‌کن کردن این بیماری حتی به صورت محرمانه مطرح کنند.

باید به فروشنده تضمین داد که بند حکمیت یا داوری در قراردادها لازم‌الاجرا است و این فقط برای آن نیست که به قیمت‌ها یا تاریخ یا حجم قرارداد سندیت یا رسمیت ببخشد.

خریداران باید به خاطر داشته باشند که در اجرای قراردادهای سنگین (از نظر قیمت) آنان نه تنها به اعتبار خود ارزش بیشتری می‌بخشند بلکه بنیادی را نیز تقویت می‌کنند که تجارت جهانی بر روی آن استوار است.

اما خریداران و فروشندگان نباید وانمود کنند که امکان ندارد که این بیماری همانند بیماری موشی شیوع پیدا کند. آنان باید در مورد شرایط و تعهدات قرارداد، آگاهی کامل داشته باشند و حدالامکان سعی کنند که طرف آنان به قرار داد متعهد باشد و از هر حربه قانونی و مطبوعاتی برای متعهد نمودن دیگران استفاده کند.

چنین حرکت جسورانه و گرانی می‌تواند بهترین داروی درمان این بیماری باشد.