بازار آهن بهتر می‌شود؟

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته گذشته بازار آهن کساد بوده به گونه‌ای که در این مدت اغلب شرکت‌ها شرایط بازار را برای عرضه و فروش تولیدات خود مناسب نمی‌دانستند.

طی هفته گذشته فعالان بازار نرخ محصولات خود را بدون نوسان در بازار نگه داشته و حاضر به کاهش قیمت نبودند، زیرا در انتظار بهبود شرایط کنونی هستند. در شرایطی‌که طی هفته‌های اخیر نرخ فولاد در بازارهای جهانی از رشد آرامی برخوردار شده بود، اما در بازار داخل نه تنها شاهد این تغییر نبودیم بلکه حتی ثبات در بازار حاکم بود.

فعالان بازار علت کسادی بازار را طی هفته اخیر عرضه‌های شرکت بازرگانی دولتی دانستند که موجب رکود تولیدات داخلی در این بازار شده است. زیرا که به علت عدم اجرای پروژه‌های عمرانی و نبود تقاضا در کشور، بازار داخل کشش عرضه‌های بیشتر را نداشته از این رو تولیدکنندگان داخلی به هیچ وجه حاضر نیستند تولیدات خود را با قیمت‌های پایین‌تر به بازار عرضه کنند، چون معتقدند قیمت آهن در کف قرار دارد و کاهش بیشتر از این موجب ضرر خواهد شد.

ثبات قیمت‌ها در بازار غیررسمی

طی هفته گذشته نرخ محصولات فولادی از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی از ثبات برخوردار بود و هیچ گونه تغییری نداشت.

در بازار شمش چه خبر؟

در مبادلات هفته گذشته نرخ شمش فولاد عرضه شده از سوی تولید‌کنندگان داخلی ثابت بود و به‌رغم رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی هیچ واکنش رو به رشدی نداشت.

کاهش نرخ میلگرد در بازار تهران

طی مدت یاد شده، قیمت میلگرد عرضه شده در بازار تهران روند کاهشی داشت، به‌گونه‌ای که در این مدت میانگین قیمت هر کیلو میلگرد به ۵۱۵تومان رسید، این در حالی است که در ابتدای هفته هر کیلو میلگرد به‌طور متوسط به نرخ ۵۱۷تومان عرضه شد.

نوسان در بازار تیرآهن

طی مبادلات هفته گذشته به‌رغم ثبات نرخ سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴، ۲۷) سبد تیرآهن ریز (۱۴، ۱۶، ۱۸) با کاهش نرخ روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که در این مدت شاخه تیرآهن ۱۴ از ۱۱۱ به ۱۱۰هزار و ۵۰۰تومان، هر شاخه تیرآهن ۱۶ از ۱۳۹ به ۱۳۸هزار و ۵۰۰تومان و هر شاخه تیرآهن ۱۸ از ۱۶۷هزار و ۵۰۰ به ۱۶۷هزار تومان رسید.

رشد میانگین قیمت آهن در بازار اصفهان

طی هفته گذشته آهن عرضه شده در بازار اصفهان از افزایش قیمت برخوردار بود، به‌گونه‌ای که در این مدت میانگین نرخ آهن از ۶۵۰تومان به ۶۵۲تومان در پایان هفته رسید.

طی مبادلات هفته یاد شده، موج نارضایتی در بازار رسمی نیز به چشم می‌خورد، به‌طوری که در چهارشنبه هفته مورد بررسی به دنبال فروش ۱۱۰هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن در رینگ فلزی، در جریان رقابت خریداران قیمت آن از ۵۹۰ به ۶۰۳ تومان رشد یافت که این امر موجب نارضایتی خریداران از قیمت فولاد دولتی در بورس شد.

البته فعالان بازار، وجود اطلاعات پنهانی در میان تجاری که از فعل و انفعالات آینده بازار خبر دارند یا احتمال تغییر تعرفه واردات فولاد را عامل فروش ۱۱۰هزار تن در رینگ فلزی آنها به مبلغ بالاتر از نرخ پیشنهادی اولیه دانستند.

به‌رغم پیش‌بینی این فعالان، شرایط بازار آهن بحرانی است و همه در انتظار شرایط بهتر هستند که با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت محقق خواهد شد.

البته برای برون رفت از سردرگمی بازار آهن طی هفته‌های آینده دولت با اعلام صریح هرگونه تصمیمی در خصوص وضعیت فعلی تعرفه واردات فولاد اقدامات لازم را انجام دهد.