فروشندگان فولاد در انتظار شرایط بهتر

منیژه حیاتی

تلاش عرضه‌کنندگان به‌خصوص عرضه‌کنندگان محصولات فولادی جهت بالا نگه‌داشتن سطح قیمت‌ها در بازار، روز گذشته بازار آهن را در شرایط خاصی قرار داد به‌طوری که قیمت‌ها از یک سو بالا رفته و از سوی دیگر، خریداران به واسطه رکودی که در بازار وجود دارد از خرید، امتناع کردند. به گفته فعالان بازار واردکنندگان دیروز یا قیمت نمی‌دادند یا اینکه نرخ‌های پیشنهادی خود را بالا برده بودند. فعالان بازار، علت به وجود آمدن این شرایط را انتظار رشد قیمت و تلاش عرضه‌کنندگان به خصوص عرضه‌کنندگان محصولات وارداتی برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

یکی از فعالان بازار تهران در این خصوص می‌گوید: در پی برگزاری جلسات مربوط به تعرفه واردات فولاد، شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه افزایش نرخ تعرفه تایید شده اما زمان آن به تعویق افتاده است.

وی خاطرنشان ساخت: از این رو بازار با توجه به این مساله و از سوی دیگر با توجه به رشد نرخ پایه فولاد در بازارهای جهانی و همچنین افزایش قیمت نفت و فلزات پایه، پیش‌بینی می‌کنند، قیمت‌ها در هفته‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. از این رو عرضه‌کنندگان به خصوص عرضه‌کنندگان محصولات وارداتی از ارائه قیمت به خریداران خودداری می‌کنند.

وی معتقد است این افراد سعی دارند تا بدین طریق، تفاوت نرخ میان محصولات وارداتی و داخلی را کاهش داده و زمینه تثبیت قیمت‌ها را فراهم کنند.

به گفته یکی دیگر از فعالان بازار، سال گذشته در این فصل از سال تجار سود زیادی به واسطه رشد قیمت‌ها داشتند، اما امسال از آنجا که قیمت‌ها روند نزولی داشته، سود معاملات برای تجار کاهش پیدا کرده است، از این‌رو فعلا یا قیمت نمی‌دهند و یا اینکه محصولات خود را با نرخ‌های بالاتر در بازار عرضه می‌کنند تا زمانی که تکلیف تعرفه مشخص شده و قیمت‌هارشد کند.

به گفته یکی از تجار انتظار رشد قیمت‌ها که از این تحلیل‌ها نشات گرفته باعث شده تا حدودی جو روانی رشد قیمت‌ها در بازار گسترده شود.

رشد قیمت ناودانی در بورس

این شرایط باعث شد تا دیروز در بورس کالا نیز قیمت سبد نبشی و ناودانی ذوب‌آهن اصفهان از ۴۶۰ تومان به ۵۰۲ تومان رشد کند.

یکی از کارگزاران بورس با تاکید بر اینکه در‌حال‌حاضر نبشی و ورق در بازار کمتر از دیگر کالاها موجود است، خاطرنشان کرد: بنادر انزلی و امام روز گذشته نرخ به بازار ارائه نمی‌دادند. به عقیده وی، اگر قیمت بازار ایران بیش از این کاهش پیدا کند و راکد باشد واردات توجیه پیدا نمی‌کند؛ چرا که نرخ محصولات در کشورهای دیگر بالاتر است از این‌رو واردکنندگان سعی می‌کنند قیمت‌ها را نگه دارند.

در مورد دیگر کالاها همچون میلگرد در‌حال‌حاضر بیشتر جو روانی ناشی از پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده باعث شده تا حدودی بازار امیدوارتر شود. اما چون حجم ساخت و ساز تغییر نکرده و رکود در این بخش ادامه دارد، رشد قیمت‌ها توجیه‌پذیر نیست.

به گفته وی در‌حال‌حاضر کالا در بازار ایران زیاد است و اگر تا ۴ ماه آینده هم، جنسی وارد کشور نشود بازار با کمبود مواجه نمی‌شود، اما از یک‌سو تجار سعی می‌کنند سطح قیمت‌ها را بالا ببرند و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی هم در انتظار مشخص شدن وضعیت

تعرفه هستند.

وی معتقد است، بالا بودن نرخ‌های پیشنهادی در روز گذشته عامل رکود معاملات و پایین آمدن حجم معاملات شد.

در بورس نیز دیروز تیرآهن ۱۸ عربستان با همان نرخ قبلی ۶۶۰ تومان فروش رفت. شمش فولادی روسیه نیز به دلیل عدم کاهش نرخ از سوی فروشنده، معامله نشد.

فولاد آذربایجان هم که دو میلگرد ۳۲-A۳ و سبد ۲۵ تا ۱۴-A۳ را با نرخ ۴۹۰ تومان عرضه کرده بود با پیشنهاد ۴۸۵ تومانی خریداران روبه‌رو شد که به دلیل عدم کاهش قیمت‌، این کالاها فروش نرفتند.

دیروز از مجموع کالاهای عرضه شده در بورس ۶۳۰ تن سبد نبشی و ناودانی ذوب‌آهن با نرخ ۵۰۲ تومان و ۷۰۰ تن سبد میلگرد

۱۶-A۳ با نرخ ۵۳۵ تومان و ۴۴۰۰ تن تیرآهن ۱۸ عربستان فروش رفت.