کمال‌الدین غفوری- هفته گذشته زمانی که بائواستیل لیست قیمت‌های خود را برای کلاف نورد گرم برای تحویل در ماه ژوئن تغییر نداد، قیمت‌های این محصول ۱۸‌دلار در هر تن افزایش یافت. اوایل هفته گذشته که بزرگترین کارخانه فولادسازی چین اعلام کرد که قیمت‌های اکثر محصولاتش در ماه ژوئن را در همان سطح ماه مه نگه خواهد داشت، این زمینه را ایجاد کرد که تجار داخلی این کشور قیمت‌های خود را افزایش دهند.

قیمت‌ها در آخرین سفارش‌های داخلی به میزان ۳۲۸۰ تا ۳۳۳۰ یوآن در هر تن در شانگهای مورد توافق قرار گرفت که از ۳۱۸۰ یوآن در هر تن قبلی بالاتر است.

اکثر دست‌اندرکاران بازار انتظار داشتند که بائو استیل قیمت‌های خود را برای ماه ژوئن کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد که کارخانه از وضع چندان بدی برخوردار نیست چون قیمت‌های خود را کاهش نداد.

تا همین اواخر که قیمت‌ها اعلام می‌شد، شرکت بائو استیل پنج ماه مکرر قیمت‌های خود را کاهش داده بود.

تقاضا سریعتر از پیش‌بینی افزایش پیدا کرده است و برخی از مصرف کنندگان قبل از تعطیلات روزهای کارگری خریدهای خود را افزایش داده بودند.

تاجری می‌گوید معمولا همیشه تجار سعی می‌کنند قبل از تعطیلات قیمت‌های خود را افزایش دهند، چون خریداران نهایی نیازمند افزایش موجودی‌های خود هستند. به هر حال انتظار نمی‌رود که تقاضا افزایش چشمگیری داشته باشد، چون معاملات واقعی نیز هنوز چندان بالا نمی‌رود.

مسوولین یک کارخانه عمده فولادسازی گفته‌اند که تقاضای بیشتری از طرف مصرف‌کنندگان نهایی در راه است که سعی دارند برای مصرف در تعطیلات به موجودی خود بیشتر بیافزایند و قیمت‌ها مدت‌ها است که در حال سقوط هستند، بنابراین افزایش ناچیز قیمت‌ها چندان اهمیتی نخواهد داشت. اما تجار هنوز محتاطانه عمل می‌کنند و قبل از بهبود واقعی اقتصاد تمایل چندانی به پیش‌بینی قیمت‌ها ندارند.

نمی‌توان گفت که اگر قیمت‌ها ظرف دو روز افزایش پیدا کند، این افزایش تداوم داشته باشد. موجودی اکثر انبارها بالا است و خریداران خارجی نیز تمایل چندانی به خرید ورق چینی ندارند.