شانا - در پی کاهش رشد اقتصاد جهانی و افت شدید قیمت نفت و گاز، شرکت اکسون موبیل از کاهش ۵۸‌درصدی سود خود در سه ماه نخست سال ۲۰۰۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، شرکت ایروینگ شاخه تکزاس اکسون موبیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سود این شرکت از ۱۰‌میلیارد و ۸۹۰‌میلیون دلار در سه ماه نخست سال ۲۰۰۸ به ۴‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون دلار در سه ماه نخست سال ۲۰۰۹ کاهش یافت. درآمدهای این شرکت نیز در این دوره ۴۵‌درصد کاهش یافت و از ۱۱۶‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به ۶۴‌میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسید. شرکت اکسون تنها شرکت نفتی آمریکایی نیست که از کاهش سود خود در سه ماه نخست سال جاری خبر داده است. شرکت کونوکو فیلیپس سومین شرکت بزرگ نفتی آمریکا نیز پیشتر اعلام کرد: سود این شرکت در سه ماه نخست ۲۰۰۹ با ۸۰‌درصد کاهش به ۸۴۰‌میلیون دلار رسید. همچنین سود شرکت شورون، دومین شرکت بزرگ نفتی آمریکا، در دوره مورد بررسی با ۴۶‌درصد کاهش، به یک‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون دلار رسید.

شرکت نفتی ماراتن واقع در هوستون آمریکا و چهارمین شرکت بزرگ نفتی آمریکا اعلام کرد: درآمد این شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱‌درصد کاهش یافت و از ۷۳۱‌میلیون دلار سود خالص به ۲۸۲‌میلیون دلار رسید. تحلیلگران در پی کاهش قیمت کالاها، نبود تقاضا در بخش‌های صنعتی و کاهش رانندگی مردم در بحبوحه رکود اقتصاد جهانی، نیمه دوم سال ۲۰۰۹ را برای شرکت‌های نفتی سخت و دشوار پیش‌بینی می‌کنند.