کودلکوی شیلی، بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری مس جهان گفت: این شرکت در فصل نخست سال جاری ۳۷۱۰۰۰ تن مس تولید کرده که نسبت به تولید دوره مشابه در سال ۲۰۰۸ حدود ۹/۶درصد رشد داشته است. دلیل این رشد، به تولید بازرگانی رسیدن معدن مس گابی متعلق به این شرکت ذکر شده است.

مدیر عامل کودلکو، خوزه پابلو آره لاندو به هنگام ارائه نتایج فصل نخست این شرکت گفت: اگر تولید معدن ال آبا، را که کودلکو در آن سهامدار است نیز بر رقم ذکر شده بیفزاییم مقدار تولید مس شرکت در دوره یادشده برابر با ۳۹۰۰۰۰ تن خواهد شد. این در حالی است که تولید دوره مشابه در سال گذشته ۳۶۷۰۰۰ تن بود. آره لاندو گفت، «معدن گابی که در فصل نخست سال گذشته راه اندازی نشده بود، با ۳۸۰۰۰ تن تولید خود در فصل نخست سال‌جاری در رشد تولید شرکت سهیم بود.»

معدن گابی در سال جاری حدود ۱۵۰۰۰۰ تن مس تولید خواهد کرد و ظرفیت تولید آن در یکی دو سال آینده به حدود ۱۷۵۰۰۰ تن خواهد رسید. این معدن سیر تنزلی تولید در معادن قدیمی‌تر کودلکو به خاطر افت عیارهایشان را جبران خواهد کرد.

آره لاندو گفت که کودلکو در فصل نخست ۵۰۰۰ تن مولیبدن، از محصولات فرعی معادن مس که برای سخت کردن فولاد به کار می‌رود، تولید کرد. در حالی که تولید مولیبدن شرکت در دوره مشابه در سال ۲۰۰۸ برابر با ۷۰۰۰ تن بود. شرکت دولتی کودلکو تولید مس سال ۲۰۰۸ خود، به استثناء تولید معدن ال آبرا را ۴/۷درصد کمتر از تولید سال ۲۰۰۷ این شرکت و برابر با ۱.۴۶۶میلیون تن اعلام کرده بود. افت تولید در سال ۲۰۰۸ دلایلی از قبیل کاهش عیار سنگ معدن معادن قدیمی‌تر، مشکلات کارگری و هوای بد زمستانی که باعث توقف برخی از فعالیت‌های معدنکاری شده بود، داشت. درآمد پیش- مالیاتی کودلکو در فصل نخست سال‌جاری، از ۲.۰۲۳بیلیون دلار در دوره مشابه در سال گذشته، به ۹۷۰میلیون دلار تنزل یافت.