گروه بورس کالا- پس از آنکه مشوق‌های صادراتی در چین ۸‌درصد افزایش پیدا کرد، کارخانه‌های فولادسازی و تجار در‌این کشور قیمت‌های پیشنهادی خود برای کلاف نورد سرد و کلاف گالوانیزه را کاهش دادند.

قیمت پیشنهادی برای کلاف نورد سرد هر تن فوب به ۴۸۰‌دلار و قیمت پیشنهادی برای کلاف گالوانیزه (HDG) هر تن فوب به ۵۱۰‌دلار کاهش پیدا کرده است که دلیل آن تقاضای ضعیف است.قیمت‌های‌ این محصولات در ابتدای ماه آوریل برای کلاف نورد سرد ۴۹۰ تا ۵۱۰‌دلار در هر تن فوب و قیمت گالوانیزه ۵۲۰ تا ۵۵۰‌دلار در هر تن فوب بود.

تاجری در تیانجین می‌گوید: بازار جهانی عملکرد بدی دارد و در حال حاضر که دولت صادرات را تشویق می‌کند، ما باز هم نمی‌توانیم فروشی داشته باشیم. تقاضا برای فولاد به دلیل استمرار رکود اقتصادی در جهان همچنان وخیم‌تر می‌شود و خریداران چندان حضوری در بازار ندارند و حتی گاهی قیمت‌ها نیز برای آنان مهم نیست.

این تاجر اضافه می‌کند که ما ورق گالوانیزه را در هر تن فوب ۵۱۰‌دلار پیشنهاد می‌کنیم که مشتری خود آن را تایید کرده و می‌گوید قیمت خوبی است‌، اما علاقه‌ای به خرید واقعی ندارد و تنها دلیل آن‌این است که اصلا تقاضایی برای آن وجود ندارد.

یک تاجر در شانگهای می‌گوید: بعضی از تجار گالوانیزه تولیدات کارخانه‌های بزرگ داخلی را بدون هیچ‌گونه سفارش قبلی ۵۲۰ تا ۵۳۰‌دلار می‌فروشند.

کلاف گالوانیزه چینی هنوز رقابتی است ( در مقایسه با کالای تولید هند که کارخانه‌ها آن را ۵۶۰ تا ۶۰۰‌دلار در هر تن cfr بندر خلیج فارس برای تحویل در ماه آوریل و مه پیشنهاد می‌کنند.)

یک تاجر پکنی می‌گوید‌: اما کلاف نورد سرد چین مشتری ندارد؛ چون قیمت‌های CIS آن ارزان‌تر است. مثلا کارخانه روسی MMK کلاف نورد سرد خود را در هر تن فوب ۴۵۰‌دلار پیشنهاد می‌کند که جایی هم برای چانه زدن وجود ندارد.

تجار می‌گویند که کلاف گالوانیزه ۴/۰ میلی‌متری در هر تن فوب ۶۱۰‌دلار و کلاف گالوانیزه ۵/۰ میلی‌متری در هر تن فوب ۵۸۵‌دلار و کلاف گالوانیزه ۶/۰ میلی‌متری در هر تن فوب ۵۷۵‌دلار پیشنهاد می‌شود.

طبق آمار و اطلاعات اولیه گمرکات کشور چین‌، ‌این کشور با صدور ۶۷/۱میلیون تن محصولات نهایی فولادی در ماه مارس‌، انتظارات بازار را بالا برده که بعضی از تجار را تشویق کرده است که با نزدیک شدن سه ماهه سوم سال‌، قیمت‌های صادراتی خود را افزایش دهند.تاجر اهل شانگهای می‌گوید: من معتقدم که در ماه آینده ما صادرات خوبی خواهیم داشت چون به دلیل ارزان تر شدن قیمت‌های سنگ‌آهن برزیل و استرالیا‌، قیمت‌های داخلی فولاد کاهش بیشتری پیدا خواهند کرد. دیگر فولادسازان در جهان نیز اگر قیمت‌های چینی‌ها مجددا ارزان تر شده و وارد بازار جهانی شود‌، قیمت‌های خود را احتمالا پایین آورند.

کارخانه‌های فولادسازی چینی کلاف نورد گرم خود را در هر تن فوب ۵۵۰ تا ۵۸۰‌دلار پیشنهاد می‌کنند و خریداران همواره در بازار حضوری نداشته و از خرید خودداری می‌کنند.

هرگونه کاهش در قیمت‌های چین احتمالا مورد تایید دیگر کشورها قرار نگیرد؛ چون آنان در حال حاضر از قیمت‌های پایین رنج برده و مراقب هستند که مبادا چینی‌ها به سمت صادرات ارزان‌تر فولاد تشویق یا سوق داده شوند.

تاجر سومی ‌می‌گوید‌ این اقدام می‌تواند موجب واکنش‌های ضد‌دامپینگی از طرف کشورهای عمده وارد کننده فولاد شود که در نهایت شرکت‌ها یا صادرکنندگان چینی بسیار از آن متنفر خواهند شد و اصلا صادرات ارزان به نفع آنان تمام نخواهد شد.

یک کارخانه فولادسازی معتقد است که اگر پکن بتواند یک برنامه بلند مدت تدوین کند‌، شاید دیگر اصلا تولیدکنندگان خود را به صادرات ارزان تشویق نکنند؛ اما اگر نزدیک بینانه برنامه ریزی کرده و مشوق‌های صادراتی خود را بالا برند‌، هر چه زود‌تر با اقدامات ضد دامپینگ جهانی مواجه خواهند شد.