مذاکرات تعیین قیمت سنگ آهن به ماه مه ‌موکول شد

بورس نیوز- شرکت هلدینگ JFE که متعلق به فولاد ساز مشهور ژاپن یعنی بائو استیل است، اعلام کرد که مذاکرات تعیین قیمت سنگ آهن برای سال ۲۰۰۹ میان مشتریان آسیایی و فروشندگان استرالیایی و برزیل این محصول به احتمال زیاد در ماه مه ‌به نتیجه خواهد رسید.

واکابایاستی قائم مقام هلدینگ JFE در این باره اظهار داشت: به علت اینکه خریداران چینی سنگ آهن می‌خواهند تا اولین محموله‌های قراردادهای جدید را در ماه جولای دریافت کننده می‌بایست مذاکرات در ماه مه ‌به نتیجه نهایی رسیده و قرار‌دادهای بلند مدت منعقد شوند.

این مقام مسوول همچنین اظهار می‌دارد که کماکان اختلاف زیادی میان قیمت پیشنهادی فروشندگان و خریداران وجود دارد.

فروشندگان سنگ آهن با استناد بر این موضوع که تقاضای این محصول در ماه مارس از جانب چینی‌ها افزایش یافته است، درخواست حفظ قیمت‌های سال ۲۰۰۹ در سطوح بالا را مطرح می‌کنند، اما خریداران چینی به شدت خواستار کاهش قیمت هستند.

مقامات آگاه از مذاکرات درباره سطح توافقات اظهار می‌دارند که حتی امکان داشت چانه زنی‌ها در ماه ژوئن به پایان برسد، اما شرکت‌های معدنی با تقاضای قیمت‌های بالاتر، سنگ بر راه اتمام مذاکرات انداخته اند.

برخی از افراد نزدیک به مذاکرات نیز معتقدند که شرکت Rio Tinto تنها شرکتی است که خواستار عقد صریح قراردادها می‌باشد و سایر شرکت‌ها یعنی rale ، BHP و forrescue خواستار چانه زنی بیشتر می‌باشند. یعنی دیگر کارشناسان نیز معتقدند که حضور مستقیم اتحادیه آهن و فولاد چین یکی از موانع اصلی عدم اتمام مذاکرات به حساب می‌آید.

با تمام این حرف‌ها باید حداقل تا یک ماه دیگر منتظر ماند و دید که نتیجه مذاکرات طولانی میان خریداران آسیایی و فروشندگان برزیلی و استرالیایی به کجا خواهد انجامید.