موج کاهش قیمت‌ها دامن وارداتی‌ها را گرفت

گروه بورس کالا- روند رو به کاهش قیمت‌ها در بورس که روز یکشنبه هفته جاری آغاز شده بود، در معاملات روز قبل و در جریان عرضه محصولات در رینگ فلزی تداوم پیدا کرد. بر اساس این گزارش، این موج کاهشی قیمت‌ها دیروز بیش از آنکه بازار محصولات داخلی که را تحت تاثیر قرار دهد، دامن‌گیر محصولات وارداتی از جمله تیرآهن‌های عربستان شده‌بود که سبب شد تا روند ابطال بخشی از معاملات چهارشنبه هفته قبل با شدت بیشتری از سوی خریداران دنبال شود. به گفته خریداران، به دنبال تاثیر مقطعی بازار از حرکت قیمت آهن‌آلات در بازار، هفته قبل تعداد زیادی از تجار سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن را که در روز چهارشنبه عرضه شده بود با رقابت و نرخ‌های بالا خریداری کردند؛ اما موج جدید کاهش قیمت‌ها که از روز شنبه این هفته در بازار ایجاد شد، خریداران را ناچار به عقب‌نشینی و ابطال این معاملات کرد که گفته می‌شود درخواست‌های خریداران در این خصوص همچنان در حال ارائه به اتاق پایاپای بورس است.

تیرآهن عربستان کاهش یافت

دیروز علاوه بر ۲ سبد ذوب‌آهن اصفهان که یکی سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و میلگرد و دیگری سبد میلگرد ۱۶ تا ۲۲-A۳ این شرکت بود، محصولات وارداتی نیز که اخیرا به پای ثابت عرضه‌های بورس تبدیل شده‌اند نیز عرضه شدند.

بر این اساس کاهش نرخ میلگرد

۲۵ تا ۱۰-A۳ اکینسلردمیر ترکیه و تیرآهن عربستان از دیگر کالاها چشمگیرتر بود؛ به طوری که تیرآهن عربستان که روز یکشنبه با نرخ ۶۴۰تومان عرضه شده بود و عرضه کننده حاضر به کاهش قیمت نشده بود، در این روز با ۲۰تومان کاهش قیمت پایه، ۶۲۰تومان عرضه و ۲۲۰ تن از آن مبادله شد.

برای این کالا ۴۸۴۰تن تقاضا در بازار بود که نرخ‌های پایین‌تر از ۶۲۰تومان را پیشنهاد داده بودند. از این رو به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سبدتیرآهن و میلگرد ذوب آهن با نرخ ۵۹۴تومان معامله می‌شود، این قیمت برای تیرآهن عربستان از نظر بخش اعظمی از خریداران بالا است.

دیروز علاوه بر این، سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۰ شرکت China shougong (محصول چین) با نرخ ۵۹۰تومان عرضه شد که کل ۲۲۰۰ تن کالای عرضه شده فروش رفت. روز یکشنبه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ چین ۶۱۰تومان معامله شده و تیرآهن ۲۲ و ۲۰ این کشور با نرخ ۵۴۰ تومان عرضه شده بود. Tangshan Haiwtng چین میلگرد ۲۰ تا۱۰ا A۳- را با نرخ ۴۷۸تومان۱۱۰۰ تن به فروش رساند. دیروز از میان کالاهای وارداتی شمش فولاد Severstol روسیه و میلگرد ۳۲ تا ۱۰-A۳ا chain shougng عرضه شد؛ اما فروش نرفت.

میلگرد آذربایجان فروخته شد

دیروز فولاد آذربایجان پس از ۲ هفته موفق شد سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A را ۵۰۵تومان ۲۰۰تن به فروش برساند. کل عرضه این کالا ۱۰۰۰تن بود. یکی از کارگزاران بورس درخصوص فروش نرفتن شمش‌های وارداتی در بورس گفت: این شمش‌ها در حالی در بورس فروش نمی‌روند که در بازار آزاد به دلیل نبود مقررات و هزینه‌های جانبی بورس و سهولت بیشتر در معاملات با سرعت بیشتری فروش می‌روند. وی معتقد است طی این مدت تعدادی از خریداران پیشنهاد معامله این کالاها را داشته‌اند، اما ترجیح می‌دهند در خارج از بورس خریداری کنند.

فروش میلگرد خراسان با نرخ ۵۲۰تومان

دیروز میلگرد فولاد خراسان (۳۲ تا ۱۶-۳ A) با نرخ ۵۲۰تومان در بورس فروش رفت.

کالای این شرکت ۲۸۵۰تن عرضه شد که ۱۷۲۰تن تقاضا داشت که مجموعا ۸۶۰تن معامله شد.

تیرآهن ۳۰ zhejiang Material نیز مجددا عرضه شد؛ اما باز هم فروش نرفت.

فروش ۵۹۰تن آلومینیوم

دیروز در بورس کالا ۵۹۰تن آلومینیوم معامله شد که ۵۰۰تن از آن بیلت ۶۰۶۳-۷ ایرالکو با نرخ ۱۸هزار ریال، ۷۰تن شمش ۸/۹۹-pا۱۰۰۰ المهدی با قیمت ۱۶هزار و ۶۰۰ریال و ۲۰تن بیلت ۶۰۶۳-۸ ایرالکو با نرخ ۱۸هزار تن بود. این کالاها همگی به صورت نقدی فروش رفتند.