رییس و مدیر عامل شرکت معدنکاری مس فریپورت‌، ریچارد آدکرسون‌، روز چهارشنبه گفت که این شرکت پس از مشکلات طی شش ماه اخیر به خاطر کاهش تولید‌ها، اخراج‌ها و تاخیر پروژه‌ها‌، اینک احساس خوبی نسبت به چشم‌انداز باقیمانده سال جاری دارد.

شرکت مس-طلای فریپورت مک موران گزارش داد که در فصل نخست سال ۲۰۰۹ از درآمد خالصی بالغ بر ۴۳‌میلیون دلار برخوردار بوده است، تقریبا نصف درآمد خالص این شرکت در فصل مشابه سال گذشته، که با توجه به اینکه متوسط قیمت مس نسبت به سال ۲۰۰۸ در همین فصل حدود ۵۳ درصد کمتر بوده‌، درآمدی چشمگیر به حساب می‌آید، اما آدکرسون گفت که نشانه واقعی عملکرد شرکت در فصل نخست در ارقام هزینه نقدی‌اش نهفته است که ۳۸‌درصد پایین تر از هزینه نقدی فصل مشابه در سال ۲۰۰۸ بودند و از فصل سوم سال گذشته ۳۶‌درصد کاهش یافته اند. مخصوصا در عملیات‌های آمریکای شمالی، فریپورت سریعا در جهت کاهش عملیات‌های پر هزینه مس و مولیبدن، کاهش دستمزدها و مدیریت تهاجمی هزینه‌ها در عملیات‌هایی که هنوز در جریانند عمل کرده است. این شرکت همچنین هزینه‌های چیزهایی مانند برق و اسید و سوخت را کاهش داده است.

آدکرسون گفت، «ما داریم کار لازم را انجام می‌دهیم تا جریان نقدی عملیات‌هایمان را مثبت کنیم.» در اندونزی، در معدن بزرگ مس-طلای گراسبرگ‌، فریپورت همچنین از عیارهای بالای طلای در حال استخراج سود برده است که درآمد آن آنقدر زیاد بوده که هزینه کاهش تولید مس در فصل نخست را جبران می‌کند. این شرکت امیدوار است که عیارهای بالایی از طلا را در فصل چهارم استخراج کند که به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های تمام سال کمک خواهد کرد.

آدکرسون به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران در یک کنفرانس تلفنی گفت: «اگر همه چیز به همین ترتیب پیش برود شرکت می‌تواند گزارشی از ارقام بالاتر درآمدها در هر یک از سه فصل باقیمانده سال جاری بدهد.» این شرکت که از تولید طلا و مس خود برای جبران هزینه‌های مس استفاده می‌کند‌، پیش‌بینی کرده است که هزینه هر پوند مس در سال ۲۰۰۹ برابر با ۰/۷۰‌دلار باشد، اما رقم نهایی بر مبنای عیارهای طلای گراسبرگ می‌تواند حتی پایین‌تر از این باشد.

در فصل دوم شرکت انتظار دارد که مس کمتری تولید کند، اما تولید طلا به ۶۵۰۰۰۰ اونس افزایش خواهد یافت. این در حالی ست که تولید طلای این شرکت در فصل نخست برابر با ۵۴۵۰۰۰ اونس بوده است. سهام فریپورت در روز چهارشنبه یک‌‌درصد رشد داشت و بهای هر سهم آن در ساعت ۱۵:۴۵ همین روز در نیویورک به ۱۳/۴۱دلار رسید. به‌رغم رشدی که اخیرا در قیمت مس به خاطر خریدهای چین صورت گرفت، فریپورت در رابطه با بازار مس در کوتاه مدت رویکردی محتاطانه خواهد داشت.