دست رد بورس به تیرآهن عرب و میلگرد ترک

عکس:نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز در جریان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، خریداران تردید زیادی داشتند که این فضا شامل حال کلیه کالاها اعم از وارداتی و داخلی شود. حتی تیرآهن‌های عربستان (United GOLF) که از سوی شرکت بازرگانی دولتی عرضه شده بود و با توجه به کیفیت بهتر آن در مقایسه با تیرآهن‌های چینی انتظار استقبال خوبی از آنها می‌رفت نیز خریداری نشد.

گسترده بودن این فضا عرضه‌کنندگان را مجبور کرد تا در نرخ پایه خود تجدیدنظر کنند که در مواردی این کاهش نرخ هم نتوانست جذابیت لازم را برای خریداران ایجاد کند.

برای مثال شمش‌های مچل روسیه که از سوی دو واردکننده مجزا عرضه شده بود به‌رغم کاهش قیمت، فروش نرفت که به گفته خریداران بالا بودن نرخ این کالا عامل فروش نرفتن آنها بود.

اصرار خریداران به کاهش قیمت‌ها

فشار بازار برای کاهش نرخ محصولات که حتی شامل حال سبد ناودانی و میلگرد ذوب‌آهن نیز شد، در حالی اتفاق افتاد که هفته گذشته در مبادلات روز چهارشنبه، هم در بازار غیررسمی قیمت‌ها رشد داشت و هم اینکه بورس با تقاضای بالای سبد میلگرد و تیرآهن از سوی خریداران مواجه شده بود.

برخی کارگزاری‌ها با اشاره به احتمال ابطال برخی از خریدهای روز چهارشنبه از سوی تجار و در پی مذاکرات انجام شده با خریدارانشان پیش‌بینی می‌کنند حجم قابل‌توجهی از سبد میلگرد و تیرآهن فروش رفته در روز چهارشنبه هفته قبل برای ابطال به اتاق پایاپای بورس اعلام شود.

یکی از کارگزاران در این خصوص گفت: تعدادی از خریداران با توجه به کاهش مجدد قیمت‌ها معتقدند هفته قبل با قیمت گران کالا خریداری کرده‌اند از این رو ترجیح می‌دهند خرید خود را فسخ کنند تا در صورت تداوم فضای فعلی در بازار، با انباشت موجودی در انبارهایشان مواجه نشوند.

به عقیده وی، اغلب آنها جو روانی ایجاد شده در بازار را عامل اصلی خریدهای هفته گذشته می‌دانند و معتقدند این خریدها اغلب بدون تحلیل مشخص صورت گرفته بوده است. این کارگزار بورس با تاکید بر اینکه کاهش قیمت‌ها در معاملات روز گذشته منطقی بود، معتقد است: اگر این کاهش نرخ هفته قبل صورت می‌گرفت، احتمال پشیمان شدن تجار به شدت کاهش پیدا می‌کرد.

عدم شناخت بازار به تیرآهن‌های وارداتی

دیروز تیرآهن‌های عربستان در حالی فروش نرفت که بازار نسبت به خرید تیرآهن‌های چینی رغبت بیشتری داشت.

به گفته یکی از کارگزاران، عرضه‌کننده که این کالا را با نرخ ۶۴۰تومان عرضه کرد باید در نرخ خود تجدید نظر کند ضمن اینکه یکی از دیگر دلایل فروش نرفتن این کالا را می‌توان عدم شناخت بازار از کیفیت آنها عنوان کرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بازار تجربه خرید محصولات چینی را دارد به رغم کیفیت پایین‌تر آنها، در مقایسه با محصولات عربستان و ترکیه محصولات چین بهتر خرید می‌کنند. دیروز خریداران تیرآهن عربستان (۱۴و ۱۶) که ۱۱۰۰تن عرضه شده بود را ۶۰۰۰ریال پیشنهاد دادند که به دلیل عدم کاهش نرخ از سوی عرضه‌کننده فروش نرفت. اما تیرآهن چین (۱۶ و ۱۸) به رقابت کشیده شد و از ۵۹۵۰ ریال به ۶۱۰۰ ریال رشد کرد. تیرآهن ۲۰ و ۲۲ چینی نیز با نرخ ۵۴۰۰ریال عرضه شد اما خریداران نرخ ۵۰۰۰ریال را برای این کالا مناسب می‌دانستند. در نتیجه در پی عدم توافق خریدار و فروشنده کالا فروش نرفت.

یکی از خریداران محصولات چینی معتقد است تناژ عرضه‌های محصولات شرکت بازرگانی دولتی بالا است و به صورت ۲۲۰تنی فروش نمی‌رود. به گفته وی در صورت کاهش تناژ احتمال جذب بیشتر خریدار برای این کالا وجود خواهد داشت.

فروش میلگرد ترکیه به شرط رویت دیروز میلگرد (ترکیه) (۲۵تا ۱۰-A۳) که با نرخ ۴۷۵۰ ریال عرضه شده بود، نیز خریدار نداشت.

به گفته خریداران اگر این کالا از همه نظر کیفیت لازم را دارد نباید شرط رویت برای آنها در نظر گرفته می‌شد.

این تحلیل باعث شد تا خریداران نسبت به خرید این کالا تردید داشته باشند. یکی از خریداران با اشاره به اینکه ایراد اصلی این کالاها نه استاندارد بلکه نحوه تحویل آنها است، گفت: شرایط بارگیری کالاها در بنادر جنوبی مناسب نیست و باعث می‌شود تا به کالاها ضربه وارد شود.

از این رو عرضه‌کننده باید اطمینان کافی به خریداران بدهد. در همین رابطه ناظر تالار نیز با بیان اینکه از نظر بورس این کالاها استاندارد هستند، گفت: نماینده بورس نیز این کالا را رویت کرده و از لحاظ تایید اداره استاندارد، مشکلی ندارد. دیروز در میان میلگردهای وارداتی تنها میلگرد چینی ۳۲ تا ۱۰-A۳ خریداری شد که از این کالا ۲۲۰تن با نرخ ۴۸۰۰ریال فروش رفت. به گفته فعالان بازار تجربه خرید این کالا باعث شد تا همانند تیرآهن‌های چینی با اطمینان بیشتری از سوی خریداران روبرو شود.

میلگرد و ناودانی ذوب‌آهن، ۴۴۰ تومان

همان طور که ذکر شد، اصرار خریداران و تردید آن‌ها باعث شد تا ذوب‌آهن دیروز نرخ سبد میلگرد و ناودانی خود را که در ابتدا ۴۶۰ تومان پیشنهاد داده بود به ۴۴۰ تومان کاهش دهد. اگرچه این کالا در عرضه مجدد آن در تابلوی بورس به دلیل ثبت سفارش خرید رقابت شد، اما نرخ آن تنها یک تومان رشد کرد و ۴۴۱ تومان در بالاترین رقم به فروش رسید.

یکی از کارگزاران بورس با تاکید بر اینکه بازار آهن در حال حاضر در حالت کج‌دار و مریز حرکت می‌کند، افزود: اگرچه تقاضا در بازار زیاد نیست اما به نظر می‌رسد در قیمت‌های پایین خریداران با اشتیاق بیشتری وارد رینگ

‌شوند به طوری که در اغلب عرضه‌های بورس شاهدیم که تقاضا بر روی تابلو می‌آید، اما کارگزاران اعلام می‌کنند در صورت کاهش نرخ حاضر به خرید هستند.

رقابت برای تیرآهن ادامه دارد

دیروز سبد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه و ذوب‌آهن تنها کالایی بود که با استقبال بازار روبه‌رو شد و نرخ آن از ۴۷۰۰ ریال به ۴۹۶۱ ریال رشد کرد که علت آن تیرآهن‌های موجود در این سبد اعلام شد.دیگر محصولات این شرکت با نرخ ثابت مبادله شد به طوری که سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲-A۳ و ۸-A۲ آن ۵۲۵۰ ریال، ۱۱۰۰ تن مبادله شد.سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۲-A۳ و ۲۰ تا ۱۰-A۲ نیز با نرخ ۵۳۵۰ ریال ۷۰۰ تن مبادله شد. دیروز بیلت ۱۰۰×۱۰۰ (CK۱۰) ذوب‌آهن با نرخ ۵۶۰۰ریال ۲۰۰ تن عرضه و معامله شد.

تثبیت قیمت شمش سوراستال

دیروز در حالی که یکی از شمش‌های مچل روسیه از ۴۲۰۰ به ۴۱۰۰ ریال و دیگری از ۳۸۰ به ۳۷۷ریال کاهش داشت اما فروش نرفت. در این روز تنها شمش Severstal روسیه با نرخ قبلی (۳۹۳۰) ۱۰۰۰ تن معامله شد.