پیش‌بینی فروش 26میلیون تن محصول پتروشیمی

ایسنا - پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۲۶‌میلیون تن محصول پتروشیمی فروخته شود.

داوود شاد‌دل، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، با بیان این مطلب اظهار کرد: متوسط قیمت محصولات پتروشیمی در اسفند سال گذشته حدود ۴۳۵‌دلار بوده است.

وی با اشاره به برنامه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی افزود: متوسط قیمت این محصولات در فروردین ماه امسال به ۴۸۵‌دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. به گفته او، با ساخت و راه‌اندازی واحدهای جدید برآورد می‌شود که میزان محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی افزایش پیدا کند.

شاددل محصولات تولید شده در سال گذشته را ۱۷‌میلیون تن محصول پتروشیمی اعلام و یادآوری کرد: از این مقدار شش‌میلیون تن در بخش داخلی و باقی در بخش خارجی فروخته شده است. در این زمینه در سال گذشته در مجموع ۱۳‌میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی مورد استفاده مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی به استثنای کودهای شیمیایی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در این خصوص مصرف‌کنندگان خارجی ۱۱‌میلیون تن و مصرف‌کنندگان داخلی ۲‌میلیون تن از انواع محصولات پتروشیمی را استفاده کرده‌اند که حجم مصرف محصولات پتروشیمی توسط طرف‌های خارجی ۸۲‌درصد و شرکت‌های داخلی حدود ۱۸‌درصد بوده است.

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به ۹۴میلیون تن در چشم انداز ۲۰ساله

از سوی دیگر قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۹۴‌میلیون تن تا چشم انداز ۲۰ ساله خبر داد.

رضا افشین، قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان این که در سال گذشته بیش از ۷‌میلیارد دلار محصول پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده است، تصریح کرد: این محصولات شامل انواع آروماتیک‌ها، پلیمر و متانول بوده است. به گفته وی، بخش عمده صادرات محصولات پتروشیمی کشور در سال گذشته به کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی، هند و چین بوده است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری این موضوع که حجم فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۸۷ حدود ۳‌هزار‌میلیارد تومان بوده است، گفت: در مجموع در سال گذشته بیش از ۱۱‌میلیارد دلار محصول پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است.

وی در ادامه از سرمایه‌گذاری ۵/۲‌میلیارد دلاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اجرای طرح‌ها در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال گذشته در مجموع به ارزش ۵/۲‌میلیارد دلار طرح و پروژه پتروشیمی را وارد مرحله تولید و بهره‌برداری رسمی کرده است.

افشین در پایان با بیان این موضوع که تا پایان امسال مجموع ظرفیت نصب شده در صنایع پتروشیمی کشور به ۵۰‌میلیون تن خواهد رسید، اظهار کرد: از سوی دیگر این ظرفیت با اجرای طرح‌های جدید تا افق چشم انداز به حدود ۹۴‌میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.