دور جدید عرضه آهن‌آلات بازرگانی دولتی

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با تداوم رکود معاملات میلگرد در بازار غیررسمی طی سال جدید، بازار تیرآهن از جذابیت بیشتری برای تجار برخوردار شده است به طوری که تداوم این شرایط و گسترده شدن فضای حاکم بر بازار این کالا باعث شد تا میلگردهای وارداتی چینی در روزهای اول عرضه در بورس با استقبال خوب خریداران مواجه شود. از این رو هفته گذشته شایعاتی در بازار مطرح شد مبنی بر این که طی هفته‌های آتی، به جز کالاهای چینی، حجمی از تیرآهن‌های وارداتی دیگر از جمله تیرآهن عربستان وارد کشور خواهد شد. اما به‌رغم این تصور، این کالاها سال گذشته خریداری و وارد کشور شده است که خریدار آنها شرکت بازرگانی دولتی بوده است.به گفته رحمت براتعلی، مسوول فروش آهن‌آلات شرکت بازرگانی دولتی طبق آخرین تصمیم اتخاذ شده تیرآهن‌های عربستان و همچنین میلگرد ترکیه که سال گذشته توسط این شرکت و به جهت تنظیم بازار داخلی خریداری شده است، طی یک تا دو هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد.

وی با بیان این که زمان دقیق عرضه این کالاها هنوز مشخص نشده است، گفت: در حال حاضر عرضه این کالاها در حال بررسی است.

این خبر در حالی مطرح می‌شود که با توجه به تجربه عرضه دیرهنگام میلگردهای وارداتی در سال گذشته و عدم تاثیرگذاری آن در ماه‌های ابتدایی سال که نرخ‌ها صعودی بود، بازار انتظار دارد عرضه تیرآهن در بورس در زمان مناسب و با سرعت بیشتری پیگیری شود.

یکی از کارگزاران بورس کالا در این خصوص معتقد است: متاسفانه به دلیل فاصله زمانی زیادی که میان تصمیمات دولتی و اجرای آنها وجود دارد، محصولات وارداتی از چین در ابتدای سال گذشته که بازار تشنه کالا بود عرضه نشد و نتوانست به صورتی که انتظار می‌رفت به تنظیم بازار کمک کند.وی ادامه داد: در سال ۸۷ با توجه به سیاست‌های مالی دولت و کاهش سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی، تقاضا برای کالاهای وارداتی شرکت بازرگانی دولتی کم شد در نتیجه خواه‌ناخواه با انباشته شدن حجم انبوهی از میلگرد در مبادی ورودی و گمرکات کشور مواجه شدیم. در نتیجه وزارت بازرگانی تصمیم گرفت از بورس به‌عنوان مکانی برای کشف قیمت و فروش این محصولات استفاده کند. اما این عرضه‌ها همزمان شد با رکود معاملات و سقوط قیمت‌ها در حالی که بهتر بود این کالاها در زمان صعود نرخ‌ها عرضه می‌شد. از این رو انتظار می‌رود تیرآهن‌های وارداتی در زمان مناسب وارد بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود این کالاها برخلاف میلگردهای چینی از شرایط نگهداری بهتری برخوردار بوده‌اند و با توجه به اینکه دیرتر وارد کشور شده‌اند کیفیت بهتری دارند.

وی در خصوص مشکلاتی که در حوزه بارگیری و صدور حواله‌ها اتفاق می‌افتاد، گفت: اخیرا این موارد حل شده و صدور حواله‌ها با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد عرضه‌کننده این کالاها خود را با قوانین بورس تطبیق داده‌است.