بورس نیوز- منابع خبری نزدیک به کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس (GCB) اعلام کردند که در نشست سال ۲۰۰۹ این سازمان زمزمه‌هایی از جلوگیری ورود فولاد ارزان به کشورهای عربی خلیج فارس از جانب بدنه تصمیم گیر آن شنیده شده است.

برخی از مقامات مصری GCC در این رابطه اظهار داشته‌اند که توافقات سازمان تجارت جهانی به کشورهای عربی خلیج‌فارس و کشورهای جهان سوم اجازه می‌دهد که برای حفاظت از بازارهای خود، از ابزارها و محدودیت‌هایی که به رقابت عادلانه بازار لطمه نزند، استفاده کنند؛ اما تاکنون ایالات متحده و اروپا توانسته‌اند از پتانسیل این توافقات استفاده کنند و کشورهای حاشیه خلیج فارس بهره‌ای از آنها نبرده‌اند.

عدم وجود هیچ مورد شکایتی به سازمان تجارت جهانی از جانب کشورهای عربی در خلال سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ در حالی که در این مدت بیش از ۳۴۰۰ مورد شکایت از کشورهای مختلف به این سازمان رسیده است، گواهی بر این مدعا است.

طی سخنان طرح شده در اجلاس ۲۰۰۹ کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، به صورت تلویحی تضعیف وضعیت تولیدکنندگان داخلی این محصول مورد اشاره واقع شد و نگرانی‌های شدیدی نیز پیرامون وضعیت این صنعت تحت تاثیر رکود اقتصادی در دو سال آینده جهانی طرح کردند.

در خلال رکود اقتصاد جهانی، مازاد عرضه شدیدی در بازار فولاد جنوب شرق آسیا پدید آمد که این امر منجر به سیل صادرات فولاد ارزان از این منطقه به کشورهای عربی خاورمیانه شده است.