ارقام بانک مرکزی شیلی نشان می‌دادند که ارزش صادرات مس این کشور در ماه مارس با ۶۶‌درصد کاهش نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ۴۵/۱ بیلیون دلار تنزل یافته است. ارزش این صادرات در فصل نخست سال جاری با ۶۱‌درصد افت روبه‌رو بوده است. بانک مرکزی در ماه پیش گزارش داد: در ماه فوریه ارزش صادرات مس به ۲۸/۱ بیلیون دلار رسید که ۵۸‌درصد کمتر از ارزش صادرات این فلز در ماه مشابه در سال ۲۰۰۸ بود. شیلی در ماه مارس ۲۰۰۸ حدود ۲۷/۴ بیلیون دلار مس صادر کرده بود. کاهش ارزش صادرات مس در ماه مارس باعث شد که مازاد تجاری کلی این کشور در این ماه تا ۷/۶۳‌درصد نسبت به مارس سال گذشته تنزل یابد.

اطلاعات بانک مرکزی شیلی نشان می‌دهد که با توجه به ارقام ماه مارس، ارزش صادرات مس در فصل نخست سال‌جاری با ۴/۶۱‌درصد کاهش نسبت به فصل مشابه در سال ۲۰۰۸ به ۲۲/۴ بیلیون دلار افت کرده است. کاهش درآمدهای صادراتی مس شیلی در مقایسه با سال گذشته به دلیل افت قیمت این فلز در ماه‌های اخیر در اثر کم شدن تقاضا، متاثر از بحران مالی جهانی، بوده است. بنا به داده‌های بانک مرکزی، کل درآمد صادراتی مس شیلی در سال ۲۰۰۸ برابر با ۱۲/۳۴ بیلیون دلار بود که ۱/۹‌درصد از درآمد ۵۶/۳۷ بیلیون دلاری سال ۲۰۰۷ کمتر شده بود.

قیمت هر پوند مس برای تحویل سه ماه، در بورس فلزات لندن به ۱۶/۲دلار رسید؛ این در حالی است که بهای هر پوند از این فلز در جولای سال ۲۰۰۸ به رکورد بیش از ۴دلار دست یافته بود. شیلی در سال ۲۰۰۸ حدود ۳۳/۵میلیون تن مس تولید کرد که ۱/۴‌درصد کمتر از رقم تولید این فلز در سال ۲۰۰۷ بود. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی کمیسیون مس دولتی شیلی، کوچیلکو، این کشور در سال گذشته بالغ بر ۴۰/۵میلیون تن مس صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود ۷/۴‌درصد کاهش داشت. وزیر معادن شیلی سانتیاگو گونزالث در ماه گذشته پیش‌بینی کرد که صادرات مس این کشور که بزرگ‌ترین تولید‌کننده این فلز در جهان است، در سال ۲۰۰۹ احتمالا برابر با صادرات سال ۲۰۰۸ خواهد بود.