بنا به گفته یکی از وزرای زامبیا، شرکت معادن مس لوانشیاLuanshya Copper Mines بازگشایی عملیات‌های خود را، پس از آنکه برخی از بستانکاران از پذیرفتن تنها نیمی از مطالبات خود از مالکان معدن سر باز زدند، تا ماه ژوئن سال جاری به تاخیر خواهد انداخت. وزیر معادن و توسعه مواد معدنی زامبیا، ماکس مواله گفت که شرکت معادن مس لوانشیا قرار بود طبق برنامه زمانبندی شده تولید در شرکت فلزات چامبیشی خود را، که بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت زامبیا است، در ماه مه از سر بگیرد، اما

از سرگیری تولید هم در این شرکت و هم در واحد مس بالوبای آن تا ماه ژوئن به تاخیر افتاده است. شرکت معادن مس لوانشیا، به گفته مواله، در مجموع حدود ۱۰۰میلیون دلار به بستانکاران گوناگون بدهکار است و ۸۶درصد از این بستانکاران پذیرفته‌اند که تنها نیمی از مطالبات خود را از این شرکت بگیرند. بقیه بستانکاران تمام طلب خود را می‌خواهند.

پرونده بدهی‌های شرکت یادشده در حال حاضر قرار است پس از آنکه مدیریت لوانشیا برنامه خود برای جزئیات و زمانبندی بازپرداخت آنها را ارائه دهد، در دادگاه عالی زامبیا حل و فصل گردد. مواله به خبرگزاری رویترز گفت، «اینک این پرونده مطابق با قانون کشور به دادگاه عالی مسترد خواهد شد.» شرکت معادن مس لوانشیا در ماه دسامبر با ذکر اینکه بحران مالی جهانی و افت قیمت‌ها باعث ایجاد برخی مشکلات عملیاتی برای این شرکت شده است، عملیات‌های خود را در چامبیشی و بالوبا متوقف کرد. مواله گفت: شرکت مزبور تا زمانی که دولت سرمایه‌گذاران جدیدی را برای مدیریت آن پیدا کند به اداره دو واحد مذکور تحت عملیات مراقبت و نگهداری ادامه خواهد داد.