تحمیل قیمت میلگرد به خریداران

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز با وجود میل بسیاری از خریداران به کاهش نرخ میلگرد در بورس، ذوب‌آهن تغییری در قیمت‌های خود ایجاد نکرد، در نتیجه میانگین نرخ این کالا با همان رقم قبلی (۵۳۵تومان) در تابلوی بورس کالا ثبت شد.

بنابراین گزارش به گفته فعالان و خریداران محصولات فولادی در بورس، نرخ میلگرد در بورس کالا در حال حاضر با احتساب هزینه‌های جانبی همچون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل‌ونقل و کارمزدهای معاملاتی، بالاتر از رقم‌های پیشنهادی این کالا در بازار غیررسمی است و از آنجا که هنوز تغییری در تقاضای میلگرد در بازار ایجاد نشده، تثبیت قیمت آن در بورس و فروش به خریداران پروژه‌ای با نرخ ۵۳۵تومان منطقی نیست.

یکی از متقاضیان بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه خرید میلگرد از بورس با قیمت ۵۳۵تومان به اضافه ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های جانبی دیگر، مقرون به صرفه نیست خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، میلگرد عرضه‌کنندگان زیادی در بازار دارد و رقابت زیاد است از این رو تمامی کالاهایی که در بورس عرضه می‌شود در بازار آزاد با قیمت‌های نازل‌تر فراهم است از این رو فعلا با این قیمت‌ها، تجار استقبالی از میلگرد نمی‌کنند. وی معتقد است اگر چه بازار انتظار کاهش قیمت‌ها را دارد، اما از سوی دیگر اطمینانی وجود ندارد که با افت قیمت، استقبال بازار تداوم پیدا کند؛ چرا که بازار با نگرانی دیگری که همان افت مجدد قیمت‌‌ها و عدم ثبات نرخ‌ها است روبه‌رو می‌شود.

خریدهای پروژه‌ای عامل تثبیت نرخ میلگرد

یکی از کارگزاران بورس نیز با بیان اینکه خریدهای پروژه‌ای قیمت میلگرد را به دیگر خریداران در بورس تحمیل کرده افزود: هفته گذشته با توجه به انتشار اخباری که از افزایش نرخ پیشنهادی میلگرد CIS حکایت می‌کرد بازار تا حدودی بهتر شد اما به دلیل بالا نرفتن تقاضا در بازار و عدم تقویت بازار ساخت و ساز مسکن و رکود خرید و فروش در این بخش، بازار این هفته را مجددا با رکود معاملات میلگرد شروع کرد. وی با تاکید بر اینکه انحصاری بودن تولید تیرآهن در کشور، تداوم رونق معاملات این کالا را تضمین کرده افزود: اگر ذوب‌آهن نرخ میلگرد را پایین بیاورد احتمال تشدید تقاضا و بهبود بازار این کالا نیز وجود دارد، اما احتمال متزلزل شدن بازار هم دور از ذهن نیست چرا که در حال حاضر بازار با ابهام زیادی مواجه شده؛ بخشی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌های جهانی ثبات پیدا کند و برخی دیگر هیچ نشانی از بهبود بازار نمی‌بینند. از این رو کاهش قیمت‌ها ممکن است به تنش هم بیانجامد.

وی با بیان این که در هر صورت در حال حاضر اکثر فعالان بازار انتظار پایین آمدن قیمت میلگرد در بورس را دارند می‌افزاید: عدم توان پیش‌بینی آینده باعث شده تا برخلاف گذشته که بازار آزاد وضعیت معاملات بورس را مشخص می‌کرد، در حال حاضر فعالان بازار غیررسمی به معاملات بورس توجه کنند اما گران‌تر بودن نرخ میلگرد در بورس باعث سردرگمی بازار غیررسمی می‌شود.

آذربایجان و افزایش ۱۰تومانی

دیروز در حالی که نرخ میلگرد‌های ذوب آهن و خریدهای پروژه‌ای باعث شد تا قیمت کالاهای این شرکت ثابت بماند، فولاد آذربایجان میلگرد خود را ۵۲۰تومان عرضه کرد که در مقایسه با آخرین نرخ ثبت شده برای میلگردهای این شرکت ۱۰تومان افزایش داشت. خریداران هم در این روز نرخ ۵۱۰تومان را پیشنهاد دادند، اما به دلیل عدم کاهش نرخ از سوی عرضه کننده، این کالا معامله نشد.

به گفته یکی از کارگزاران در شرایط فعلی که تقاضا در بازار خوب نیست شرکت‌ها بهتر است با خریدار کنار آمده و کالای خود را به فروش برسانند؛ چرا که تضمینی وجود ندارد قیمت‌ها در هفته‌های آینده کاهش پیدا نکرده و ثابت بماند. به عقیده وی، فروش میلگردهای ذوب آهن با نرخ ۵۳۵تومان یکی از دلایلی است که باعث شده دیگر فروشندگان نیز در بورس در قیمت‌های خود تجدید نظر نکنند.

دیروز علاوه بر آذربایجان، فولاد خراسان هم سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴-A۳ خود را با نرخ ۵۲۵تومان عرضه کرد که هیچ خریداری برای این کالا وارد رینگ نشد.

تیرآهن چینی، خریدار نداشت

به‌رغم این که تیرآهن بازار خوبی دارد اما دیروز تیرآهن‌های ۲۰، ۲۲ و ۱۴ تا ۱۸ چینی که در بورس عرضه شد، نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

به گفته یکی از فعالان بازار، نرخ این کالاها در مقایسه با کیفیت آنها باعث شده تا بازار نسبت به این کالاها توجهی نشان ندهد. به عقیده وی این کالاها از لحاظ کیفیت، خریداران قبلی را راضی نکرده از این رو حاضر نشدند حتی با وجود کاهش نرخ آن از سوی عرضه کننده از ۵۷۰ به ۵۶۰تومان، این کالا را بخرند. نرخ پیشنهادی خریداران برای تیرآهن ۲۰ و ۲۲، ۵۰۰تومان بود.

نرخ پیشنهادی تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چین نیز از ۶۵۰ به ۶۳۰تومان کاهش یافت اما خریداران حاضر به خرید این کالا با قیمت ۶۰۰تومان بودند که به دلیل عدم موافقت عرضه کننده، فروش نرفت.

شمش روسیه، ۳۹۳تومان

دیروز شمش ۱۵۰ روسیه مجددا در رینگ فلزی عرضه شد اما به دلیل مقاومت خریداران و پس از چانه‌زنی میان خریدار و فروشنده، عرضه کننده قیمت آن را به ۳۹۳کاهش داد در نتیجه ۲هزار تن از این کالا معامله شد.

محل تحویل این شمش بندر انزلی و متعلق به شرکت Severstol روسیه است.

میلگرد چینی و کاهش نرخ

دیروز به‌ر‌غم تثبیت قیمت میلگرد ذوب‌آهن، میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳اA چینی که با نرخ ۵۰۰تومان عرضه شده بود اما به دلیل فشار تقاضا قیمت آن به ۴۸۰تومان کاهش یافت و نهایتا ۱۵۴۰ تن از آن فروش رفت.

دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA ذوب‌آهن، ۳۰۰۰تن با نرخ ۵۳۵تومان، سبد میلگرد کوتاه و شاخه ۱۸ تا ۳۲-A۳ا ۵۵۰تن با نرخ ۷۱۵تومان، سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۵-A۳ا ، ۴۶۰تن با نرخ ۵۲۷تومان، میلگرد ۲۰ تا ۱۴-A۳ا ۳۰۰تن با نرخ ۵۳۵تومان، میلگرد ۲۰-A۳ا ،۲۰۰تن با همین قیمت و میلگرد ۲۵-A۳ا ،۲۲۰تن با نرخ ۵۳۵تومان مبادله شد.

میلگرد کلاف ۸-A۳ این شرکت نیز ۱۰۰۰تن با همان رقم ۵۳۵تومان مبادله شد.

تا ساعت ۱۴ و در زمان مچینگ از سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-A۳ چین ۶۶۰تن دیگر و از سبد میلگرد ۱۸ تا ۱۴-A۳، نبشی و ناودانی ذوب‌آهن ۶۴۰تن دیگر معامله شد.