رشد قیمت آهن در بازار غیررسمی

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: در نخستین هفته کاری در سال ۸۸ نرخ آهن آلات با رشد رو‌به‌رو شد.

سال ۸۷ با تمام فراز و نشیب‌ها برای بازار آهن به پایان رسید به گونه‌ای که شاهد به کف رسیدن قیمت میلگرد در این بازار بودیم. اما مبادلات سال ۸۸ با رشد اندک نرخ آهن آلات آغاز شد و در سومین هفته فروردین ماه جاری به عنوان نخستین هفته کاری میلگرد با رشد یک‌درصدی در هر کیلو مواجه شد.

در مدت یاد شده به‌رغم ثبات میلگرد عرضه شده از سوی کارخانه‌های بخش خصوصی در بازار غیررسمی، اما میلگرد در بازار تهران رشدی یک درصدی را در هر کیلو تجربه کرد، به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد از ۵۴۲تومان به طور میانگین به نرخ ۵۴۳ تومان رسید.

در این مدت تیرآهن نیز با رشدی ۵/۸درصدی در بازار تهران رو‌به‌رو شد به گونه‌ای که هر کیلو تیرآهن از ۸۲۳تومان به طور میانگین به ۹۰۰ تومان رسید.

در همین مدت، قیمت تیرآهن در بورس کالا ۳۶تومان افزایش داشت؛ که فعالان عرضه تیرآهن سنگین در بورس کالا را عامل اصلی رشد قیمت این محصول دانستند.

به گفته فعال بازار، عرضه تیرآهن سنگین ذوب آهن اصفهان و تشنگی بازار برای خرید این کالا باعث شد تا میانگین قیمت تیرآهن در بورس ۱۵ تا ۳۶تومان رشد یابد.

به اعتقاد فعالان بازار، علت اصلی استقبال بازار از تیرآهن‌های عرضه شده در بورس، عدم عرضه این کالاها در بازار طی چند ماه اخیر بود.

در این میان با رشد قیمت تیرآهن در بازار رسمی نرخ این محصول در بازار غیررسمی نیز با افزایش مواجه شد.

همزمان با رشد قیمت آهن آلات در بازار رسمی و غیررسمی طی هفته گذشته، نرخ شمش نیز در بازارهای جهانی در تعطیلات نوروز بین ۶۰ تا ۷۰دلار در هر تن رو‌به‌رو شد که این رشد قیمت در بازار داخل طی هفته گذشته به میزان ۲۰تومان در هر کیلو بود.

فعالان بازار، تداوم رشد قیمت شمش فولاد را طی روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنند که تسریع این افزایش به بازارهای داخل دور از انتظار نیست.

البته در مدت یاد شده رکود در معاملات در بازار غیررسمی همچنان مشهود است که با شایعه افزایش قیمت تعرفه واردات فولاد به کشور، تولیدکنندگان در انتظار بازار بهتری هستند.