گروه بورس کالا - رشد نرخ شمش فولاد طی هفته‌های نخست سال ۸۸ در بازارهای جهانی حاکی از تداوم رشد آن در آینده است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، همانگونه که فعالان بازار طی روزهای پایانی سال ۸۷ پیش‌بینی کرده بودند، بازار شمش در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.

براساس این گزارش، شمش فولاد و محصولات فولادی در سال ۸۷ از نوسان شدیدی برخوردار شده بود،‌ به گونه‌ای که نرخ این محصول از کیلویی حدود ۱۲۰۰تومان به حدود ۳۶۰تومان سقوط کرد که از افت ۷۰درصدی برخوردار شد.

همان گونه که فعالان بازار، سال ۸۸ را برای بازار شمش مثبت ارزیابی کرده بودند، قیمت این ماده اولیه فولاد طی تعطیلات نوروزی در بازارهای جهانی با رشد مواجه شد.

در مدت یادشده، هر تن شمش فولاد با رشد ۵۰ تا ۶۰دلار به ۳۹۰ تا ۴۰۰دلار رسید و این امر موجب افزایش ۲۰تومانی هر کیلو شمش طی هفته گذشته در بازار داخل نیز شد.

هم‌اکنون هر کیلو شمش فولاد سایز ۱۵۰×۱۵۰ به نرخ ۳۹۰تومان و شمش ۱۰۰×۱۰۰ به قیمت ۴۱۰تومان عرضه می‌شود. در عین حال، شمش فولاد سایز ۱۲۵×۱۲۵ در بازار با کمبود مواجه شده از این رو نرخی برای آن اعلام نشده است.

براساس پیش‌بینی فعالان بازار، در صورت تداوم رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی شاهد افزایش نرخ آن در بازار داخل نیز خواهیم بود.

این فعالان تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده شمش در بازارهای جهانی و کمبود شمش را عامل اصلی رشد نرخ آن اعلام کردند و معتقدند این امر افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.