تحلیلگران اظهار می‌دارند که در نیمه دوم امسال قیمت‌های مس زمانی که چینی‌ها خرید خود را متوقف کنند مجددا تحت‌فشار قرار گرفته و کاهش پیدا خواهد کرد و چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار مس چندان مثبت نیست.

تحلیلگران CRU اضافه می‌کنند که شرایط کوتاه‌مدت بازار جهانی نامطلوب است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های مس به پایین‌تر از سطح ماه دسامبر گذشته برسد و با افزایش قیمت مس، چینی‌ها نیز خرید خود را متوقف کنند و انتظار می‌رود که با یک میلیون تن مس مازاد مواجه شویم و نباید امسال امیدی به بهبود قیمت‌ها داشت.

عملکرد ظاهرا مطلوب و خارج از انتظار قیمت مس در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ با عرضه و تقاضای ضعیف قابل‌توجیه نیست و بدون خرید چینی‌ها قیمت‌ها کاهش بیشتری خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند که بدون خرید چینی‌ها بازار مس راکد خواهد بود و قیمت‌های آن نزول خواهد کرد. چینی‌ها در نیمه دوم سال عقب نشینی کرده و منتظر قیمت‌های پایین‌تر خواهند بود و خواهیم دید که مجددا بازار با عرضه مازاد مواجه خواهد گردید.

واردات مس تصفیه شده چینی‌ها در هر ماه به ۲۰۰‌هزار تن در بین ماه‌های دسامبر و فوریه در مقایسه با میانگین کمتر از ۱۰۰‌هزار تن در ماه نسبت به ماه‌های قبلی آن رسید.

این رقم مشابه اواخر سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ است که واردات افزایش یافته و قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند.

افزایش کنونی قیمت‌ها با این خیال که بازارهای سرمایه شروع به بهبود نموده‌اند تا حدی مبالغه‌آمیز شده است و با افت اخیر فعالیت‌های سوداگرانه مجددا قیمت‌ها به ۲۸۱۵‌دلار در هر تن سقوط خواهد کرد.