کمال‌الدین غفوری

با پیدایش نشانه‌هایی از ثبات قیمت جهانی نفت، دست‌اندرکاران بازار کلاف نورد گرم خلیج فارس به گرمی از آن استقبال کرده‌اند، چون شاخص آن است که قیمت کلاف نورد گرم می‌تواند ثبات پیدا کرده و ارتقا یابد.

مدیر یک مرکز خدمات فولاد می‌گوید یک رابطه متقابل محکم بین قیمت نفت خام و قیمت کلاف نورد گرم وجود دراد. غالبا زمانی که قیمت نفت بالا رفته یا کاهش پیدا می‌کند، کلاف نورد گرم نیز از آن تبعیت می‌کند.

طبق گزارش دویچه بانک، قیمت نفت به پایین ترین سطح خود رسیده است، ولی تاثیرات کاهش تولید اوپک به ۱۵ماه زمان نیاز دارد تا خود را کاملا نشان دهد.

اکثرا پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ترتیب هر بشکه ۵۰ و ۶۵‌دلار باشد، ولی دویچه بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت امسال هر بشکه ۴۵‌دلار و سال آینده ۵۵‌دلار باشد.

در این گزارش آمده است که این احتمال وجود دارد که در صورت بهبود سریع اوضاع اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ قیمت هر بشکه نفت به ۸۰‌دلار برسد و نقطه آغازین آن سال ۲۰۱۰ خواهد بود.

یک تاجر خاورمیانه‌ای اظهار می‌دارد: من واقعا امیدوارم که ثبات قیمت نفت نشانه خوبی برای کلاف نورد گرم باشد. افزایش قیمت نفت یعنی افزایش درآمد دولت‌ها و متعاقب آن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گوناگون. من فکر می‌کنم که نشانه خوبی برای صنعت فولاد است.

تاجر دومی اضافه می‌کند که واکنش قیمت‌های فولاد نسبت به قیمت نفت نمی‌تواند سریع باشد، اما حتی اگر قیمت نفت اندکی تثبیت پیدا کند، ما می‌بایست تا حدی تعدیل و اصلاح در قیمت کلاف نورد گرم ببینیم.

در سه ماه اول سال ۲۰۰۸ به طور میانگین قیمت کلاف نورد گرم وارداتی در بازار خلیج فارس حدود ۸۹۰‌دلار در هر تن بود، حال آنکه میانگین قیمت سه ماهه نفت خام نیمکس هر بشکه ۱۰۲‌دلار بود.

در سه ماه دوم قیمت کلاف نورد گرم هر تن به ۱۱۷۰‌دلار و قیمت نفت خام هر بشکه به ۱۴۰‌دلار جهش کرد و حال آنکه قیمت کلاف نورد گرم در سه ماه چهارم هر تن cfr به ۴۷۵‌دلار در بنادر خلیج فارس سقوط کرده و قیمت نفت خام نیز به ۳۵‌دلار در هر بشکه تنزل پیدا کرد.

آخرین قیمت پیشنهادی کلاف نورد گرم CIS به خریداران خلیج فارس برای تحویل در ماه آوریل / مه ۳۸۰ تا ۴۰۰‌دلار cfr بود.

قیمت نفت خام سه ماهه نیمکس نیز در هفته گذشته هر بشکه ۰۲/۵۳دلار دادوستد شده است.