عرضه تیرآهن‌ سنگین قیمت را بالا ‌برد

منیژه حیاتی- عرضه تیرآهن‌ سنگین ذوب‌آهن در بورس و تشنگی بازار برای خرید این کالا باعث شد تا میانگین قیمت تیرآهن در بورس ۱۵ تا ۳۶تومان رشد کند. بر این اساس دیروز تیرآهن ۲۲، ۳۶تومان، تیرآهن ۲۴، ۲۲تومان و تیرآهن ۲۷، ۱۵تومان افزایش نرخ داشت. علاوه ‌بر این سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن نیز از ۶۹۰ به ۷۱۰تومان رشد کرد، اما نرخ دیگر سبدهای میلگرد این شرکت و همچنین نرخ میلگرد فولاد آذربایجان با ثبات همراه شد.

به عقیده فعالان بازار، علت اصلی استقبال بازار از تیرآهن‌های عرضه شده در بورس، عدم‌عرضه این کالاها در بازار طی چند ماه اخیر بود. یکی از کارگزاران معتقد است، تیرآهن‌های سنگین ذوب‌آهن از آنجا که قابلیت استفاده در ساختمان‌سازی دارد و از سوی دیگر با توجه به اینکه با آغاز سال جدید انتظار شروع ساخت‌و‌سازهای عمرانی و دولتی شدت گرفته است، تجار با خرید و انبار کردن این کالاها و فروش آنها به متولیان و مجریان پروژه‌های عمرانی در زمان مناسب سود خوبی خواهند برد.

به گفته یکی از کارگزاران، به‌رغم خواب بلندمدت این کالاها، اما به نظر می‌رسد سود حاصل از آنها در شرایط فعلی، خرید را توجیه می‌کند.

البته برخی کارشناسان و فعالان بازار نحوه تحویل کالا توسط ذوب‌آهن را که طی ۲ روز اخیر روند آرام‌تری پیدا کرده نیز عامل دیگری در تشنگی بازار می‌دانند.

به گفته یکی از کارگزاران، تحویل بارهای فروخته شده در سال قبل طی دو روز اخیر روند آرام‌تری گرفته، بنابراین قیمت تیرآهن در بازار آزاد طی روز سه‌شنبه و در بورس در روز چهارشنبه رشد کرد.

رشد فلزات پایه و امیدواری خریداران

پس از آنکه فعالان بازار سال گذشته را با نگرانی از سقوط بیشتر قیمت‌ها سپری کردند، به نظر می‌رسد تعداد زیادی از آنها با این تحلیل که به طور سنتی قیمت آهن‌آلات در ۳ ماه اول سال رشد پیدا می‌کند و با استناد به رشد آرام قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در هفته‌های آینده با ثبات همراه بوده و معاملات رونق یابد.

این در حالی است که هنوز برخی دیگر از فعالان بازار همچنان نسبت به عادی شدن تقاضا تردید نشان دادند.

آن دسته از فعالان بازار که نسبت به آینده امیدوارند رشد نرخ فلزات پایه در بازارهای جهای طی ایام تعطیلات را یکی از عوامل بهبود بازار می‌دانند و معتقدند بهبود معاملات در بازار فلزات پایه امکان دارد به بازار فولاد نیز سرایت کند.

ضرورت جلوگیری از گسترش شایعات

در بازار

طی چند روز اخیر شایعه افزایش تعرفه واردات در عملکرد فعالان بازار تاثیر داشته است تا جایی که گفته می‌شود این مساله به طور جدی باعث شده برخی تجار از عرضه و فروش کالا خودداری کنند. یکی از کارگزاران بورس با اشاره به رشد قیمت تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ که جزو پرمصرف‌های بازار هستند، می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از تجار تحت‌تاثیر شایعات از فروش کالا خودداری کرده و حتی به دیگران هم توصیه می‌کنند.

به عقیده فعالان بازار، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اظهار نظر رسمی مسوولان در این امر به از بین رفتن این جو در بازار و جلوگیری از سوءاستفاده افرادی که به این شایعه دامن می‌زنند کمک زیادی می‌کند. به گفته آنها، جدای از اینکه رشد یا تثبیت نرخ تعرفه چه تاثیری بر تولید و صنعت دارد، این مباحث به گمراه شدن بازار نیز می‌انجامد که باید جلوی آن گرفته شود.

عرضه بیلت قزاقستان با نرخ ۳۸۰تومان

دیروز علاوه بر محصولات ذوب‌آهن و فولاد آذربایجان، شمش قزاقستان (۱۵۰×۱۵۰) با نرخ ۳۸۰ تومان در بورس عرضه شد که خریدار نداشت.

در این روز تیرآهن ۲۲ ذوب‌آهن در رقابت با نرخ ۷۴۶۷ ریال، ۵۵۰۰ تن معامله شد.

تیرآهن ۲۴ با نرخ ۷۳۲۰ ریال، ۵۰۰۰ تن و تیرآهن ۲۰ با نرخ ۷۴۵۵ ریال، ۷۰۰۰ تن و تیرآهن ۲۷، با نرخ ۷۳۰۳ ریال، ۷هزار تن مبادله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳اA ذوب‌آهن ۲۰۰ تن با نرخ ۵۳۵۰ ریال، سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳اA آن با نرخ ۵۳۵۰ ریال ۵۳۰ تن، سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۴-۳اA با نرخ ۵۳۵۰ ریال ۱۰۴۰ تن، سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۶-۱اAا با نرخ ۷۱۵۰ ریال، ۱۵۰۰ تن، سبد میلگرد ۲۵ تا ۸-۳اAا، ۵۳۵۰ ریال ۲۰۰ تن، سبد میلگرد تیرآهن طول کوتاه ۵۱۶۱ ریال ۱۹۲۰۰ تن، میلگرد ۲۰-۱اAا، ۷۲۰۲ ریال ۷۴۰ تن معامله شد.

به گفته فعالان بازار، میلگرد هنوز بازار خوبی پیدا نکرده و عمده فروش‌های بورس محدود به معاملات پروژه‌ای شده است.

دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA فولاد آذربایجان ۵۱۰۰ ریال ۶۰۰ تن معامله شد.