گروه بورس کالا- روند قیمت‌های محصولات فولادی تخت نشان می‌دهد که طی چند هفته گذشته، قیمت معامله شده این محصولات در اغلب بازارهای عمده جهانی با وجود نوسانات جزئی دارای روند تقریبا ثابتی بوده است و بر خلاف افزایش اخیر فعالیت در بازار محصولات فولادی طویل، بازار محصولات فولادی تخت همچنان سست و ضعیف است.

به گزارش متال بولتن، در بازار داخلی ترکیه، در هفته مورد بررسی، قیمت انواع محصولات فولادی تخت کاهش یافت. قیمت کویل گرم 2 میلیمتر 460-450 دلار/تن و قیمت کویل گرم با ضخامت 5/1 میلیمتر، 520-510 دلار/تن، تحویل درب کارخانه، بدون احتساب مالیات ارزش افزوده بوده است که در مقایسه با سطح قیمت‌ها در هفته قبل، از کاهش برخوردار بوده است. قیمت کویل سرد با ضخامت 6/0-4/0 میلیمتر نیز 520-510 دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است. میانگین آخرین قیمت پیشنهادی ترکیه برای صادرات کویل گرم و کویل سرد به ترتیب، 400 دلار/تن و 450 دلار/تن فوب گزارش شده است.
آخرین قیمت کویل گرم وارداتی ترکیه از کشورهای CIS ۳۹۰ -۳۵۰ دلار/تن و کویل سرد ۴۸۰-۴۱۵ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. آخرین قیمت معامله شده کویل گرم و سرد کشورهایCIS به ترتیب ۳۷۰-۳۳۰ دلار/تن و ۴۵۰-۴۰۰ دلار/تن، فوب بوده است که مربوط به اواسط ماه مارس ۲۰۰۹ است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تولیدکنندگان اوکراین، قیمت ۳۴۰-۳۰۰ دلار/تن، فوب برای فروش کویل گرم پیشنهاد می‌کنند. قیمت پیشنهادی روسیه برای کویل گرم، ۳۷۰-۳۵۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است.
آخرین قیمت HRC و CRC وارداتی کشورهای خلیج فارس، به ترتیب 400-380 دلار/تن و 470-440 دلار/تن، سی اف آر اعلام گردیده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، تغییری نداشته است.
در چین، آخرین قیمت کویل گرم دربازار داخلی این کشور، ۳۳۴۳ -۳۳۱۷ یوآن/تن اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل حدود ۴۵ یوآن/تن کاهش داشته است. شرکت Baosteel ، بزرگترین تولیدکننده فولاد چین ، قیمت کویل گرم و سرد خود را ۲۰۰ یوآن/تن و ورق گالوانیزه را ۳۰۰ یوآن/تن کاهش داد. در بخش صادرات هم آخرین قیمت پیشنهادی چینی‌ها به سطح ۴۶۰ دلار/تن، فوب کاهش یافته است و با این وجود قیمت صادراتی محصولات تخت چینی قابل رقابت با قیمت سایر کشورها از جمله کشورهای CIS نمی‌باشد. قیمت کویل گرم صادراتی کشورهای CIS به چین ۳۹۰ دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است.
در بازار اروپا و با وجود کاهش قیمت صادراتی کویل گرم معادل 20 یورو/تن، پیشنهادات قیمت اروپایی‌ها برای صادرات ورق به دنبال تقویت ارزش یورو در مقابل دلار، جذابیت کمتری پیدا کرده است. قیمت پیشنهادی شرکت آرسلورمیتال بلژیک برای صادرات کویل گرم با ضخامت 13 میلیمتر به ایران،460 دلار/تن، سی اف آر بنادر ایران، از طریق اعتبار اسنادی 180 روزه اعلام شده است.