مهر- رییس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به جوسازی‌های صورت گرفته برای فروش قیر در روزهای نخست راه‌اندازی بورس، گفت: بررسی‌ها نشان داد که تمامی جوسازی‌ها توسط گروهی ایجاد شده بود که خودشان عامل خرید و فروش غیرقانونی حواله‌های قیر بوده‌اند و معمولا بیش از نیاز خود حواله قیر دریافت کرده و اضافه بر آن در بازار آزاد یا بعضا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌کردند.

مهدی کرباسیان با بیان این که پیش از ایجاد بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، به دلیل بالا بودن حجم قاچاق قیر، کل جاده‌های کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان با قیرهای قاچاق ایرانی آسفالت شده بود، گفت: در حال حاضر قاچاق قیر صفر نشده، اما به حداقل کاهش پیدا کرده است.

رییس هیات مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت با رد وجود هر گونه گروه مافیایی در بورس نفت، گفت: فعالتر شدن رینگ صادراتی بورس نفت یکی از مهم‌ترین برنامه های آن در سال ۸۸ است.

مهدی کرباسیان با رد و تکذیب وجود هرگونه گروه مافیایی در بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، اعلام کرد: پیش از ایجاد بورس، فروش محصولات از طریق حواله انجام می‌گرفت که این حواله‌ها بارها خرید و فروش می‌شد، اما با تاسیس بورس، کلیه خرید و فروش‌ها به صورت شفاف انجام می‌شود و یک فضای رقابتی ایجاد شده است.

رییس هیات‌رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه وجود تخلف در هر بورسی قابل انکار نیست، بیان کرد: اما سیستم نظارتی بورس فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بر کلیه فعالیت‌ها نظارت کامل دارد و در صورتی که کارگزاری تخلفی داشته باشد، حتی ممکن است به مراجع قضایی معرفی شود.