گروه بورس کالا - قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر رتردام، در هفته مورد بررسی همانند هفته قبل، باز هم افزایش یافت و در مقایسه با قیمت هفته گذشته، حدود یک‌درصد رشد داشته است. طبق گزارش قیمت منتشره توسط متال بولتن آخرین قیمت آهن قراضهHMS۱&۲(۵۰:۵۰)۰ و آهن قراضه Shredded در تاریخ ۲/۴/۲۰۰۹، به ترتیب ۱۸۰-۱۷۵‌دلار/تن و ۲۱۵-۲۱۰‌دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که حاکی از این امر است که قیمت معاملاتی سایر انواع آهن قراضه نیز برای دو هفته متوالی با افزایش همراه بوده است. بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد که فعالیت خرید آهن قراضه توسط کارخانجات فولادی ترکیه افزایش یافته است. با توجه به افزایش تقاضای خرید آهن قراضه توسط ترک‌ها، قیمت آهن قراضه آمریکا و اروپا هم روند صعودی به‌خود گرفته است. گفته می‌شود با افزایش اخیر تقاضا برای محصولات فولادی طویل در منطقه خلیج فارس و مصر و رشد سفارشات خرید میلگرد از ترکیه، تولیدکنندگان این کشور برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید و پاسخگویی به نیاز مشتریان، خرید آهن قراضه خود را افزایش داده‌اند. آخرین قیمت آهن‌قراضهHMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ وارداتی ترکیه از آمریکا، ۲۳۰دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است، در حالی که قیمت این نوع آهن قراضه در دو هفته قبل، کمتر از ۲۲۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. فعالان بازار اظهار می‌کنند که افزایش قیمت آهن قراضه، فقط در نتیجه افزایش تقاضای ترکیه بوده است. همچنین آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت صادراتی آهن قراضهHMS۱&۲(۷۰:۳۰)۰ از اروپا که در سه هفته قبل به زیر ۲۰۸‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه رسیده بود، اکنون به سطح ۲۲۵-۲۲۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه افزایش یافته است. لازم به ذکر است که اطلاعات منتشره حاکی است که قیمت آهن قراضه در بازار داخلی برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا نیز در حدود ۱۰ یورو/تن افزایش داشته است.

از بازار ژاپن گزارش می‌رسد که قیمت آهن قراضه در بازار داخلی این کشور ثابت می‌باشد. قیمت هرتن آهن قراضه H۲ در توکیو معادل ۱۸۵۰۰-۱۸۰۰۰ ین می‌باشد. میزان تقاضای آهن قراضه در بازار این کشور به دلیل کاهش تولید فولاد، پایین می‌باشد. هرچند گفته می‌شود که موجودی آهن قراضه نیز کاهش قابل توجهی یافته است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که آخرین قیمت پیشنهادی آهن قراضهHMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ آمریکا ۲۰۵-۲۰۰‌دلار/تن، فوب و قیمت آهن قراضه Shredded این کشور۲۱۰-۲۰۵‌دلار/تن، فوب می‌باشد.

آخرین قیمت آهن قراضه گرید A۳ از روسیه، ۲۳۰-۲۲۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه اعلام شده است که با توجه به رقابتی شدن قیمت‌های پیشنهادی، به‌تدریج مورد استقبال خریداران قرار گرفته است و اخیرا حجم سفارشات خرید آهن قراضه توسط ترک‌ها از روسیه افزایش یافته است. همچنین در روسیه اعلام شد که تصمیم دولت این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸، مبنی برکاهش تعداد گمرکاتی که در آنها تشریفات صادرات آهن قراضه انجام می‌گیرد، از ۳۰مارس ۲۰۰۹ به مورد اجرا گذاشته شده است.

تعدادی از تحلیلگران بازار با توجه به تغییرات دو هفته اخیر در بازار آهن قراضه، اعلام می‌نمایند که فعلا زود است که بتوان گفت، قیمت به کف رسیده و بازار آهن قراضه تغییر جهت داده است و قیمت‌ها مجددا روند صعودی به‌خود گرفته است. به عقیده این تحلیلگران، اگر تقاضای خرید با تناژ بالا برای سه تا چهار هفته آینده ادامه یابد آن موقع می‌توان نتیجه‌گیری بهتری از روند تغییرات بازار به عمل آورد. مضافا اینکه نباید از نظر دور داشت که با گرم شدن تدریجی هوا، مشکلات و محدودیت‌های جمع‌آوری و عرضه آهن قراضه نیز کمتر شده است.