مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت‌های ورق گرم چین مجددا روند نزولی خود را از سر گرفته است. علت این امر موجودی بالای انبارها و مازاد عرضه عنوان شده است. این روند در بازار ژاپن و شمال اروپا نیز اتفاق افتاده است. در شمال اروپا قیمت ورق ۱۲درصد کاهش داشته و برخی کارخانه‌های ژاپنی نیز نرخ ورق گرم خود را ۳۶۰دلار پیشنهاد می‌کنند.

در بازار شانگهای، ورق گرم تجاری با ضخامت ۷۵/۴ تا ۱۲ میلی متر و عرض ۱۵۰۰ میلی متر در قیمت ۳۱۲۰ یوآن (۴۵۶‌دلار) هر تن پیشنهاد می‌شود که نسبت به هفته گذشته ۱۸۰ یوآن (۲۶‌دلار) هر تن کاهش داشته است. همین ورق با عرض ۱۸۰۰ میلی متر نیز ۳۱۸۰ یوآن ( ۴۶۵‌دلار) قیمت دارد که ۱۴۰ یوآن ( ۲۰‌دلار) هر تن نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می‌دهد. قیمت ورق گرم پس از نوسانات پی در پی که بین ۳۲۵۰ تا ۳۳۶۰ یوآن ( ۴۷۵ تا ۴۹۲‌دلار) هر تن داشت، مجددا روندی نزولی به خود گرفته است.

بازار صادرات این کالا نیز راکد است و قیمت‌های پیشنهادی غالبا بین ۴۶۰ تا ۵۰۰‌دلار هر تن فوب نوسان دارد. در حال حاضر معاملات بسیار کمی‌صورت می‌گیرد و تجار از این که تخفیف در عوارض صادراتی شامل ورق گرم نمی‌شود، ناراضی هستند.

ورق گرم وارداتی از CIS نیز در قیمت ۳۷۰ تا ۳۹۰‌دلار هر تن سی اف آر چین عرضه می‌شود. برخی از تجار چینی در قیمت ۳۷۰‌دلار هر تن قرارداد بسته‌اند.

قیمت ورق سرد چین نیز پس از چند هفته ثبات، مجددا شروع به کاهش کرده و پیش‌بینی می‌شود که این روند در هفته آینده نیز ادامه یابد.

در بازار شانگهای، ورق سرد ضخامت یک میلی‌متری تولید آنشان استیل ۴۱۳۰ یوآن ( ۶۰۴‌دلار) هر تن پیشنهاد می‌شود که نسبت به هفته گذشته ۷۰یوآن (‌۱۰‌دلار) هر تن کاهش داشته است. ورق ضخامت ۲/۱ تا ۲ میلی متر نیز ۲۰ یوآن ( ۳‌دلار) کاهش یافته و به ۴۱۳۰ یوآن (‌۶۰۴‌دلار) هر تن رسیده است. ورق سرد کویل ضخامت ۱ میلی متر تولید ما نشان استیل با ۵۰ یوآن (۷‌دلار) کاهش در قیمت ۴۰۳۰ یوآن ( ۵۹۰‌دلار) هر تن عرضه می‌شود. قیمت ورق سرد صادراتی نیز به ۵۰۰‌دلار هر تن فوب کاهش یافته است.

کاهش ۱۲درصدی قیمت ورق در شمال اروپا

بنا بر گزارش استیل ایندکس، قیمت ورق در شمال اروپا به شدت کاهش یافته است. در جنوب اروپا قیمت‌های ورق و میلگرد تغییرچندانی نسبت به هفته گذشته نداشته ولی نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. قیمت ورق تحویل درب کارخانه در شمال اروپا نیز ۴۲ یورو نسبت به هفته قبل پایین آمده و به ۵۰۸ یورو (۶۷۰‌دلار) هر تن رسیده است. زمان تحویل این کالا ۵ هفته اعلام شده است.

قیمت میلگرد تحویل درب کارخانه در جنوب اروپا ۳۲۴ یورو ( ۴۲۷‌دلار) هر تن پیشنهاد می‌شود. در شمال اروپا نیز قیمت میلگرد در همین سطح است ولی زمان تحویل آن یک هفته بیشتر است.

قیمت ورق تحویل فوب بنادر شرقی آمریکا با ۱۰‌دلار کاهش در هر تن به ۷۲۴‌دلار هر تن (۷۹۸‌دلار هر تن‌) رسیده که پایین‌ترین قیمت از ماه مارس ۲۰۰۷ به حساب می‌آید.

ورق گرم ارزان قیمت ژاپن برای فیلیپین

گفته می‌شود برخی از کارخانه‌های ژاپنی ورق گرم خود را در قیمت ۳۶۰‌دلار هر تن به فیلیپین پیشنهاد می‌کنند. علت اصلی پیشنهاد چنین قیمت پایینی، همکاری‌های دیرینه‌ای است که میان خریداران فیلیپینی و کارخانه‌های ژاپنی وجود داشته است. این قیمت حتی از قیمت‌های پیشنهادی از سوی روسیه نیز پایین‌تر است. با این وجود فعالان بازار معتقدند که این قیمت‌های پیشنهادی نمی‌تواند تغییری در وضعیت بازار ایجاد کند.